3 tips voor het voorbereiden van een boeklancering

3 tips voor het voorbereiden van een boeklancering

Een boeklancering is zeker een feestje waard. Heb jij al enig idee hoe je jouw boek op de markt gaat brengen? Een speciale lanceringdag voorbereiden is natuurlijk een goed onderdeel van de marketing. Beide boeklanceringen van mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ hebben er totaal anders uit gezien. Daarom vertel ik je vandaag mijn tips voor het voorbereiden van een boeklancering.

Tip 1: Ga je voor een digitaal of fysieke boeklancering? 

In de afgelopen jaren heeft een boeklancering ook een hele andere versie gekregen, zoals de meeste evenementen wel meegemaakt hebben. Zelf heb ik ooit drie fysieke boeklancering bijgewoond, die van Chinouk Thijssen, Laura Diane en de gedeelde lancering van Valentijn Ringelberg en Lotte van den Noort. Maar ik heb ook een paar digitale boeklanceringen meegemaakt. Het is belangrijk om daar eerst een keuze in te maken. Heb je de tools en het budget om deze in real life te kunnen organiseren? Of is digitaal juist toegankelijker voor je doelgroep? 

De boeklancering van ‘Jo’ vond wel fysiek plaats, omdat het oma’s biografie betrof en het op haar verjaardag was, maar voor de lezers was het hele feestje digitaal. Voor mijn tweede boek ‘Slashwerk’ vierde ik het compleet digitaal met twee livestreams en de hele dag content over het boek. 

Tip 2: Stel een programma voor de boeklancering samen

Heb je enig idee hoe je de dag gaat doorbrengen? Ook al heb je die dag niet veel meer gepland dan een taartje eten, zorg dat je de hele dag content hebt om op social media te delen. Op die manier kun je je boek de hele dag onder de aandacht brengen. Toen Sanne Hillemans haar eerste boek uitbracht, organiseerde ze elk uur een winactie op haar Facebook. Trek je lezers aan met leuke acties en betrek ze erbij door ze vragen te laten stellen en hun foto’s te delen als ze je boeken al ontvangen hebben.

Ga je je boek met een fysieke lancering vieren? Hou dan ook een programma aan, want zo weten bezoekers wanneer ze wat kunnen verwachten. Komt er een speech? Of een interview met de auteurs? Is er ook een mogelijk om de boeken te laten signeren? Zet het allemaal op een rij. 

Voor ‘Slashwerk’ maakte ik ook heel duidelijk wanneer er wat zou gebeuren. In de ochtend verscheen de aankondigingsvideo, daarna organiseerde ik een quiz en kon je het boek winnen, ’s middags kwam er nog een prijsvraag, aan het eind van de middag ging ik live op Instagram en daarna direct de afterparty op Twitch. Een programma maken, maakt het mogelijk voor je lezers om te weten wat ze kunnen verwachten en wanneer ze moeten aansluiten. 

Tip 3: Maak afspraken met boekhandels

Word jouw boek verspreid in boekhandels door heel Nederland? Dan is het een leuk idee om met een paar van je favoriete boekhandels af te spreken dat je die dag (of een hele week elke dag een ander) langskomt! Op deze manier kun je kennismaken met de boekhandels die je boek verkopen, heb je een plek om af te spreken met een paar lezers en je vrienden van social media, maar heb je ook een marketingmomentje om het boek op locatie te signeren. Er is een grote kans dat de boekhandel dit dan ook deelt op social media, dus pak dat mee! 

Wat is jouw grootste tip voor het organiseren van een boeklancering? 

Volg Femke op Instagram

Boek een coachingsessie en realiseer jouw schrijfdroom

Bestel mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ 

Volg:
0
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights