5 Dingen die ik anders doe bij boek 3

Een boek uitgeven is elke keer weer anders, een heel nieuw avontuur. Hoewel ik de enige kennis heb opgedaan door twee andere boeken uit te geven (‘Jo’ en ‘Slashwerk’) voelt het ook nu voor mijn derde boek alsof ik zoiets nog nooit gedaan heb. Ik weet niet meer in welke volgorde ik de technische kant moet regelen, hoe werkt het ook alweer met de prijs bedenken en vastleggen, noem maar op. En heel eerlijk? Je maakt altijd fouten. Net als dat je achteraf vaak denkt ‘had ik [x] maar gedaan’. Daarom leek het me leuk om eens te schrijven over de dingen die ik dit keer anders doe bij mijn derde boek.

Een pre-order actie

Ik heb gemengde gevoelens over pre-orderacties. Zelf bestel ik soms iets als pre-order, maar ik weet wel dat het veel voordelen heeft. Je bent er als eerste bij; je bent verzekerd van een limited edition; het is een cadeautje als het na maanden op de mat valt. Bij mijn eerste boek hebben we geen pre-order actie gedaan. Na overleg kozen we ervoor om het boek echt vanaf 13 augustus 2020 gelijk aan te bieden. Toen veranderde mijn mening en deed ik voor ‘Slashwerk’ wel een pre-order, maar omdat er van alles fout ging bij de drukker, kon de pre-order pas later live, kon ik de boeken niet meer eerder eruit sturen en een goede kwaliteit garanderen, waardoor de pre-order maar zo’n twee dagen heeft geduurd. Dat vond ik zonde! Daarnaast voelde ik ook een flinke druk om er iets speciaals bij cadeau te geven, wat het dus anders maakt dan andere boeken.

Maar hoe zit dat met een pre-order bij een e-book? Ik weet dankzij Susan van Kobo Writing Life dat je je boek ook als pre-order kan aanbieden, dus dat wil ik wel doen! 

Vroeg genoeg starten met marketing

Ik vind dat de marketing voor fysieke boeken en e-books niet hetzelfde hoeft te zijn qua lengte. Het is vaak wel het doel om het onder de aandacht te brengen en het boek te verkopen, maar ik vind zelf dat de marketingperiode van een e-book korter mag zijn. Zo wil ik minimaal een jaar van tevoren een fysiek boek promoten, maar van een e-book is drie tot zes maanden ook goed. Zelf heb ik dit boek al aangekondigd in november. In het eerste half jaar van 2024 heb ik om de maand wat gedeeld. Vanaf juli ga ik echt actief delen. Zo maak ik de titel in juli bekend, de omslag in augustus en komt de oproep voor de boektour in oktober online. Rond die tijd wil ik ongeveer om de week wat delen en uiteindelijk natuurlijk elke week. Dat laatste zal eind september beginnen en dan tot aan de publicatie. 

Dat is de marketing pre-publicatie, maar hoe zit het na de boeklancering? Zover ben ik nog niet. Ik wil alles van de boektour delen, de recensies daarna, natuurlijk een stukje recycling van hoe het verhaal is ontstaan… en er komt een hele leuke actie in mijn verjaardagsweekend (24 t/m 26 november). 

Specifieke visuals laten ontwerpen voor de marketing

Om de marketing zo strak mogelijk aan te pakken, heb ik ook hele mooie visuals laten ontwerpen bij Designs by Lotte, oftewel Lotte van den Noort. Ze heeft een standaard Instagram-post gemaakt (in de drie kleuren van de omslag, die ze trouwens ook heeft gemaakt!), een standaard Instagram story, een Facebook banner en een promotievideo op TikTok/Reel/Story formaat waar de omslag in komt en ook de belangrijke informatie.

Voorheen deed ik zelf altijd maar wat. Dat is ook terug te zien aan mijn socials. Ik wilde het zo professioneel mogelijk aanpakken en Lotte heeft voor precies die uitstraling gezorgd. Ik ben er heel erg blij mee! Zo weet je ook precies wat normale content is en wat specifiek bij boek drie hoort. Dus ook dit is een keer iets anders qua aanpak. Soms hoef je het niet alleen te doen!

Het boek (waarschijnlijk) niet in eigen shop aanbieden

Hè, lees ik dat goed? Jazeker. Er zijn zoveel websites waarop je boeken kunt kopen. Bij boekhandels zelf, de blauwe stip, externe websites, je eigen website, Kobo voor e-books, Amazon, noem maar op. Weet je hoe verwarrend dit kan zijn voor je ideale lezer? Door ze te veel keuze te geven, maak je het hen moeilijk en is er een kans dat ze te overweldigd worden en vervolgens alsnog je boek niet kopen. Daarom wil ik dit e-book alleen via Kobo (Writing Life) en dankzij hen op Bol verkopen. Misschien dat er in mijn eigen webshop ook nog een externe link naar Kobo of Bol komt, maar daar heb ik nog geen keuze over gemaakt. 

De kracht van recensie-exemplaren niet onderschatten

Bij ‘Jo’ had ik (rond de publicatie) drie recensie-exemplaren verstuurd, volgens mij. Bij ‘Slashwerk’ had ik er zo’n zeven verstuurd. Dat zijn eigenlijk te lage aantallen, vind ik zelf. Als je kijkt hoeveel recensenten een exemplaar ontvangen in vergelijking met wie ook daadwerkelijk een recensie schrijft, dan is dat ratio erg laag. Daarom wil ik dit keer een volwaardige boektour organiseren. Voorheen heette dat een blogtour, toen de meeste recensenten nog blogs hadden, maar tegenwoordig gebruikt men vaak alleen maar Instagram of TikTok. Daarom noem ik het een boektour i.p.v. blogtour. Ik hoop zo’n tien tot veertien recensenten (minimaal) te vragen voor de boektour. Dat is ook het voordeel met alleen e-books; je kunt er zoveel mogelijk gratis versturen. 

Wat zou jij mij aanraden om ervoor te zorgen dat dit boek een succes wordt? 

PS. Wil jij in juli als eerste weten wat de titel van boek 3 is? En in augustus dus de omslag? Schrijf je dan nu hieronder in voor mijn nieuwsbrief. 

Een brief van Femke – nieuwsbrief

Wanneer #instagramdown en #facebookdown trending zijn, ben jij nog steeds up to date van alle ins en outs van mijn nieuwe projecten.

Ontvang twee keer per maand een digitale brief in je mailbox met updates zoals nieuw geleerde ondernemerslessen, behind the scenes van nieuwe projecten en krijg als eerste de nieuwe weggevers cadeau!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *