Wat heeft het uitgeefproces van ‘Slashwerk’ mij geleerd?

Wat heeft het uitgeefproces van ‘Slashwerk’ mij geleerd?

Een tijdje geleden vertelde ik je over het schrijfproces van mijn tweede boek ‘Slashwerk: Waarom kiezen als je kan combineren?’. Het ging namelijk anders te werk dan het schrijven van oma’s biografie. Het is een ander genre, er zitten andere elementen in, het gaat om een ander tijdsperiode en voor dit boek had alleen ik alle touwtjes in handen. Om diezelfde reden was het uitgeefproces ook heel anders.

Het uitgeefproces leerde mij dat… 

… ook al kies je een datum na het maken van je boek of in de verre toekomst, er nog steeds mogelijkheden bestaan dat je de lanceringsdatum niet kan halen. Een boek in eigen beheer uitgeven doe je grotendeels zelf, maar je hebt nog steeds te maken met andere partijen. De redacteur kan vertraging hebben (had Sanne zeker niet), door het papiertekort kunnen boeken niet gedrukt worden of er gaat in de communicatie met de drukkerij iets mis, waardoor de boeken nog niet echt van jou zijn totdat je betaald. Mijn grootste geleerde les in dit geval is dat je niet met alles rekening kan houden. Soms zit het tegen. Speel daar dan op in. In dit geval gooide ik alsnog de pre-order eerder open, maar je zou ook alvast een eerste hoofdstuk kunnen delen met je lezers. Geef ze alvast een extra cadeautje.

… begin op tijd met je marketing. Ik had zeker wel plannen voor de marketing van ‘Slashwerk’, maar waar ik bijvoorbeeld niet op gerekend had was hoe snel de tijd zou gaan en hoe snel ik dus aan de kerstcampagne moest beginnen. Halverwege oktober dacht ik daar eens aan. Zoiets kon dacht ik wel vanaf 1 december, maar collega-schrijvers raadden me aan om al vanaf 1 november te beginnen. Daar was ik niet op voorbereid. Denk van tevoren zoveel mogelijk vooruit. Doe je best voor de eerste drie maanden maar denk vooral ook na over een tijdlijn van een jaar. Ook leerde ik dat ik best meer recensenten had mogen schrijven, dit heeft ook te maken met de volgende les. 

… je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Als indie auteur kun je soms denken dat je er alleen voor staat. Je staat er juist niet alleen voor, al je collega-schrijvers maken hetzelfde mee. Ik had mijn vriendinnen die mijn cheerleaders waren en me op momenten doorheen sleepten. Maar je bent ook niet de enige die je boek onder de aandacht kan brengen. Toen ik de vijf recensenten benaderde voor ‘Slashwerk’, vond ik dat best eng. Terwijl dat juist is wat ze doen. Zij weten precies hoe ze een boek onder de aandacht moeten brengen. Ook huurde ik een marketingspecialist om die mij kon helpen met een opfrisser van het vak. Sharon van ShareOn heeft mij heel wat dingen geleerd over Instagram om de marketing bijvoorbeeld aan te pakken. Ik kreeg afgelopen oktober een belangrijke quote doorgestuurd en die wil ik graag met je delen: “Je hoeft het niet alleen te doen, maar je moet het wel zelf doen”. Jij komt er wel!

‘Slashwerk’ lezen? Check het boek dan in de webshop!

Heb jij al eens een boek uitgegeven? Zo ja, wat heb jij van dat proces geleerd?

Volg Femke op Instagram

Boek een coachingsessie en realiseer jouw schrijfdroom

Bestel mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ 

Volg:
0
Deel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: