Hoe schrijf je een boekvoorstel?

Hoe schrijf je een boekvoorstel?

Je wil je boek opsturen naar uitgeverijen, wat supertof! Dat is nogal een proces. Toen ik voor het eerst in jouw schoenen stond, wist ik niet wat mijn opties waren. Daarom vroeg ik jaren terug raad op Twitter en de eerste keer reageerde Iris Houx, auteur van Scoop! Vandaag vertel ik hoe je een boekvoorstel kan maken. 

Stap 1 – De details

Het is net als met een persbericht schrijven: een boekvoorstel begin je met de belangrijkste informatie over het verhaal. Hier zet je de werktitel neer, maar ook het genre, de omvang (aantal woorden, afgerond op duizendtal of duizend+500), structuur (hoeveel POVs), thema’s, onderwerpen, locaties (vooral belangrijk in fantasy), doelgroep, stijl (jouw schrijfstijl) en een extra onderdeel kan zijn uit hoeveel delen dit boek onderdeel maakt. Hier schreef ik bijvoorbeeld dat het een eerste deel was uit een duologie, maar dat ik ook ideeen had voor een prequel (een voorgaand deel) en een vervolg duologie). 

Stap 2 – De flaptekst

Een flaptekst schrijven is een kunst. Ik werk meestal met de vijf W-vragen, maar ook op andere manieren. Ik schreef al eerder een hele blog over het schrijven van een flaptekst. Susan Muskee, de auteur van de ‘Liefde, Natuurlijk’ serie, hielp me daarbij. In die blog vind je al onze geheimen. 

Stap 3 – De samenvatting

Op de bassischool leerde je misschien al hoe het was om boekverslagen te maken. Daar moest je ook samenvattingen maken van de boeken. Mijn grootste tip om je samenvatting te schrijven is om te outline erbij te pakken. Door eerst de belangrijkste onderdelen van je outline op papier te beschrijven, heb je al een basis voor je samenvatting staan. Daarna vul je de stukken in. Wat gebeurt er in het boek om van punt A naar punt B te komen? 

Stap 4 – De personages

Ik leerde van Iris Soux dat het ook heel interessant is om de uitgever over je personages te vertellen. In plaats van dit in je samenvatting te zetten, geef je dit een eigen onderdeel. Dit spaart je ruimte in je samenvatting en je maakt het overzichtelijker. Beschrijf elk van de hoofdpersonages in ongeveer honderd woorden. Hierin zet je hun naam, leeftijd, baan en vaak ook hun eigen missie en doelen in het verhaal, maar ook het belangrijkste: hun toevoeging aan het verhaal. Wat maakt hen speciaal? Lees de blog over personages schrijven terug.

Stap 5 – Over de auteur

Waar de vorige vier onderdelen misschien sneller gingen omdat het verhaal al een lange tijd in je hoofd zit, is een stuk over jezelf schrijven vaak moeilijker. Voor dit onderdeel schrijf je een kleine biografie over jezelf, meestal maar honderd of tweehonderd woorden. Hieronder plaats ik een voorbeeld van mijn ‘over de auteur’-biografietekst. Een tip die ik kreeg was om de belangrijkste woorden dikgedrukt te maken, zo leidt je de lezer ernaartoe en kan je hen nog nieuwsgieriger naar je maken.

Femke Meijboom (1997) komt uit het kleine Oude-Tonge (Zuid-Holland) en houdt zich al tien jaar bezig met schrijven. Ze schrijft fantasy en non-fictie. In augustus van 2020 bracht ze haar debuut ‘Jo: Hier heb je ’n schrepel en daar kan je beginnen’ uit, een biografie over haar oma, en verkocht in de eerste maand al 125+ exemplaren. Dit boek openbaart haar Flakkeese roots en deelt geschiedenis op een laagdrempelige en persoonlijke wijze. Als spreker gaat ze scholen langs om te spreken over dit boek en over persoonlijke ontwikkeling. Als tekstschrijver schreef ze eerder voor de PZC, Profielen Magazine en Hogeschool Rotterdam. Op haar blog en social media deelt ze schrijftips en behind te scenes van boeken schrijven, inclusief ups en downs, samen met updates over haar eigen leven als ondernemer en auteur.

In deze vijf stappen heb je de basis voor een boekvoorstel neergezet. Nu is het de kunst om deze nog aantrekkelijk te maken. Voor elk genre is een boekvoorstel anders. Zo kreeg ik een kijkje in die van Nikki Pommer toen zij een van haar boeken wilde pitchen bij een uitgeverij. Zij vulde gelijk alle unique selling points van het boek in, samen met een lijst van journalisten, platformen, influencers en vooral in haar eigen netwerk bij wie zij het boek graag onder de aandacht wilde brengen. Dit vond ik alleen al een hele unieke manier om de uitgeverij gemotiveerd te krijgen om met jou aan het werk te gaan.

Hoe zou jij een boekvoorstel maken? Heb je nog vragen? Laat ze dan vooral achter. 

Liefs,
Femke

Volg Femke op Instagram

Boek een coachingsessie en realiseer jouw schrijfdroom

Bestel mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ 

Volg:
0
Deel:

1 Reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: