Deze 11 boeken las ik al in 2022 | Mini recensies

Elf boeken in acht maanden – ik zit overduidelijk niet meer in een leesdip. De afgelopen maanden heb ik veel fictie en non-fictie boeken gelezen en ik vertel je graag meer over elk van deze boeken. Van zelfhulpboeken en boeken over ondernemen tot thrillers en young-adult; er zit voor elke lezer iets tussen. Maak via elf mini recensies kennis met de boeken die ik tot nu toe al las in 2022.

Druks van Francien Regelink

Hier gaat ‘Druks’ over: De meeste mensen kennen ADHD als ‘Alle Dagen Heel Druk’. En druk zijn is zeker een onderdeel van de Attention Deficit Hyperactivity Disorder, maar dat is wel een héél eenzijdig beeld. Francien Regelink stelt dat beeld graag voor je bij. Want wat is ADHD eigenlijk? Wat zijn de voordelen, nadelen en de vooroordelen? Helpen pilletjes, of juist helemaal niet? Hoe zorg je dat je om kunt gaan met alle prikkels van het dagelijks leven? Francien is succesvol sportmarketeer, blogger en vertelt je recht voor zijn raap over haar leven en ervaringen met ADHD

Dit is mijn recensie: ‘Druks’ was een echte eye-opener. Terwijl er zes boeken op me lagen te wachten, kreeg ‘Druks’ voorrang op hen allemaal. Ik dacht namelijk dat ik ADD had. Maar na twee intakes en mijn ‘behandelplan’-meeting waren de professionals van mening dat het meer een quarterlife crisis is… toch had ik ‘Druks’ al besteld om mezelf beter te leren kennen. Wat blijkt? Ik herken álles. Helaas is een second opinion geen optie, maar ondanks dat hou ik er toch rekening mee. Mijn eerste conclusie na 10 pagina’s: ‘ik wil dit boek iedereen aansmeren’. Mijn mening na 186 pagina’s: ‘Ik wil dit boek nog steeds iedereen aansmeren’ .

Unwritable van Lotte van den Noort

Hier gaat ‘Unwritable’ over: New Orleans, 1930. Een grote kloof tussen de rijke en arme inwoners van de stad zorgt voor veel spanning. De wees Abbigail Barlow heeft zich noodgedwongen aangesloten bij de verzetsgroep Monte Carlo, die bestaat uit de laatste strijders voor gelijkheid. Het dagelijks leven van Abbigail is gevuld met vermommingen en gevaarlijke missies, waarnaast ze haar grote geheim moet bewaren voor haar medeverzetsstrijders. Alsof dat nog niet zwaar genoeg is, moet ze dit alles doen in samenwerking met de onuitstaanbare, arrogante Jae Hawkins. Abbigail vecht hard voor haar geliefde stad. Alles lijkt volgens plan te gaan, tot er duistere geheimen aan het licht komen. Een leven als verzetsstrijder is knap lastig, vooral omdat Jae er opeens zo irritant aantrekkelijk uitziet, gebogen over zijn nieuwe typmachine.

Dit is mijn recensie: ‘Unwritable’ bezorgde me een glimlach op mijn gezicht en herinnerde me aan hoe blij ik kan worden van fictie (en vroegere tijden). Het is mijn doel om dit jaar evenveel non-fictie te lezen als fictie en na een mindere leesperiode, was ‘Unwritable’ precies wat ik nodig had om weer terug in de leessferen te komen. Ik ben ook bij de boeklancering van ‘Unwritable’ geweest. Dat was heel erg gezellig! Van de locaties tot personages tot het verbluffende plot, Lotte heeft dit boek prachtig neergezet.

De route naar €100.000 per jaar van Suzanne van Duijn

Hier gaat ‘De route naar €100.000 per jaar’ over: Hoe kun je als zzp’er je inkomen vergroten? Suzanne van Duijn ging je voor en legt in De route naar 100.000 euro per jaar uit hoe zij door persoonlijke groei aanzienlijk meer ging verdienen. Suzanne van Duijn werkte 3 jaar de longen uit haar lijf als freelancer voor een inkomen onder modaal toen in 2019 de maat vol was. Het moest anders. In 2020 verdiepte ze zich in de psychologie van geld, nam een businesscoach in de arm en interviewde meer dan 20 ervaringsdeskundigen die ruim een ton per jaar verdienen. In De route naar een ton per jaar deelt ze hoe ze die inzichten in de praktijk bracht en haar inkomsten verdrievoudigde. Belangrijkste les: om je inkomen te laten groeien, moet je eerst zelf groeien

Dit is mijn recensie: ‘De route’ is het lezen meer dan waard, het is de investering meer dan waard, want de lessen die je leert en de verhalen die je leest, bewijzen maar weer hoeveel er mogelijk is als (creatieve) ondernemer. Hoeveel ik kan doen als ondernemer. Hoeveel ik wil doen als ondernemer. En het zette me aan tot het boeken van een 1-op-1 coachingsessie met Suzanne en ook dat betaalde zichzelf binnen een week terug. Ik sta er nog steeds van te kijken, maar ik vind het helemaal geweldig. Ik ga zeker voor meer, want nu durf ik in te zien hoeveel meer er mogelijk is!

Wat wij zagen van Hanna Bervoets

Hier gaat ‘Wat wij zagen’ over: Wanneer Kayleigh in de financiële problemen raakt, solliciteert ze naar een baan als ‘content moderator’ voor een online platform waarvan ze de naam niet mag noemen. Haar taak: beoordelen welke aanstootgevende filmpjes, foto’s en tirades moeten worden verwijderd. Het werk is zwaar. Kayleigh en haar collega’s zien gruwelijke dingen voorbijkomen, en de richtlijnen van het platform zijn vaak onnavolgbaar. Toch voelt Kayleigh zich op haar plek, binnen het moderatorenteam vindt ze broederschap. En als Kayleigh verliefd wordt op haar collega Sigrid lacht de toekomst hen toe. Of lijkt dat maar zo? Wat wij zagen is een verhaal over wie of wat ons wereldbeeld bepaalt.

Dit is mijn recensie: ‘Wat wij zagen’ leerde me dat boeken die je niet bevallen en die je niet uitleest ook belangrijk zijn om te lezen (je leert van elke schrijfstijl). Het dunne boekje was voor mij een tegenvaller. Ik had heel veel moeite om door de taaie scènes te komen. Ook kon ik me totaal niet identificeren met de hoofdpersoon. Daarom heb ik het boek op de helft weggelegd en dus niet uitgelezen.

Steal like an artist van Austin Kleon

Hier gaat ‘Steal like an artist’ over: Aan de hand van tien praktische en verrassende inzichten zet Steal like an artist je op weg naar meer creativiteit. Met als belangrijkste tip: beter slim gejat dan slecht bedacht. Want Picasso wist het al: ‘Kunst is diefstal.’ Ideeën die zomaar uit het niets komen, zijn meestal niet de beste – als ze al bestaan. Laat je dus volop inspireren door het werk van anderen, steel goede ideeën en zet ze naar je hand. Volg je interesses, waar ze je ook naartoe leiden. Vroeg of laat wordt die hobby misschien wel je levenswerk. Vergeet het cliché dat je moet schrijven over wat je al weet. Schrijf in de plaats daarvan het boek dat je wilt lezen, maak de film die je wilt zien. En bovenal: wees steeds vriendelijk, blijf uit de schulden en durf af en toe saai te zijn. Want alleen dan zul je voor jezelf ruimte creëren om grenzen te verleggen.

Dit is mijn recensie: Dit boek was geinig en leerzaam! Afgelopen april kreeg ik van mijn oudste/langste schrijfvriendin Lieke een cadeaupakket voor mijn 1 jaar stream jubileum. Daarin zaten ook twee boeken over creativiteit. ‘Steal like an artist’ was het eerste boek dat ik las. Omdat ik in een soort creativiteitsdip zat, kwam dit boek goed van pas. De schrijfstijl van Kleon is heel lucht en bevat veel humor, waardoor het erg leuk was om dit leerzame boek te lezen.

Als het duister roept van Valentijn Ringelberg

Hier gaat ‘Als het duister roept’ over: De jonge Elfyn Phaun heeft alles verloren. Haar vrijheid. Haar identiteit. En de hoop om haar zieke zus Céli te kunnen genezen. Ver van de plek waar ze is opgegroeid – het Wederwoud – zit ze gevangen in het kasteel van de mysterieuze Ambassadeur. Meer van de flaptekst deel ik niet, want dit boek is boek twee in een serie van zes.

Dit is mijn recensie: ‘Als het duister roept’… nou, daar kan ik heel kort over zijn: IK HAD DE WERELD ENORM GEMIST. Valentijn heeft zo’n bijzonder fijne gedetailleerde schrijfstijl, dat ik me compleet van verliezen in zijn boeken. En daar was ‘Als het duister roept’ weer een heel goed voorbeeld van!

Work hard, travel harder van Suzanne van Duijn

Hier gaat ‘Work hard, travel harder’ over: Digital nomad Suzanne van Duijn laat in haar boek Work hard, travel harder zien dat je vanuit de mooiste plekken ter wereld kunt werken. Met veel tips en ervaringsverhalen. In Work hard, travel harder laat Suzanne van Duijn je zien hoe je van de wereld je werkplek maakt. Als digital nomad ben je niet meer gebonden aan een bureau in een saai kantoor, werken kan met een laptop en smartphone tegenwoordig overal, of het nu op Bali, in Sydney of Miami is. In het boek vind je veel praktische tips, inspirerende interviews en eerlijke verhalen over hoe je kunt leven als digital nomad. Lees hoe je productief werkt en valkuilen vermijdt. Hoe je eenzaamheid en reismoeheid de baas blijft, hoe je klanten binnenhaalt vanuit het buitenland, hoe je geschikte bestemmingen, werkplekken en gelijkgestemden vindt. Laat je inspireren en kies voor deze mooie combinatie van werken en reizen.

Dit is mijn recensie: ‘Work hard, travel harder’ is een must read voor iedereen die locatie-onafhankelijk werk wil uitproberen of in het algemeen meer wil reizen in het leven. Ik was nog maar op de helft van het boek en al mega fan! Dat kwam niet alleen door Suzannes fijne schrijfstijl, maar ook door de foto’s, de verhalen van andere digital nomads en de fijne vormgeving. Het boek heeft me heel erg op weg geholpen met hoe ik mijn eerste workation of locatie-onafhankelijke maand zou willen organiseren.

Eeuw van de Vhéi van Valentijn Ringelberg

Hier gaat ‘Eeuw van de Vhéi’ over: Ontrafel vier verhalen die de geschiedenis van Vha’Rymn vormden. Op Jho, een eiland ver weg van Vha’Rymn, wordt de jonge Umuli Acksol door de eilandsjamaan aan zijn nieuwe levenspartner gekoppeld. Toch blijkt uit een visioen van de sjamaan dat de Schepper meer voor hem in petto heeft, iets dat het eiland op haar grondvesten doet schudden. Net als met Valentijns andere boek in deze blog, deel ik niet veel meer van de flaptekst omdat het deel uitmaakt van een serie en ik geen spoilers wil delen.

Dit is mijn recensie: Ik vind het heel erg knap als je als auteur een boekenserie kan schrijven. Daarnaast vind ik het bijzonder te gek als je dat kan doen mét prequels (verhalen voor de serie) die je ook nog eens wisselend publiceert met de primaire boeken van de serie. Als je dat zo kan verweven in je hele plot, wat ben je van voor magische auteur? Echt, die Valentijn weet wat schrijven is en ‘Eeuw van de Vhéi’ was weer een cadeau om te lezen.

Behoed me niet van Anne-Marije Maris

Hier gaat ‘Behoed me niet’ over: Leven. We doen het allemaal, maar niemand van ons weet eigenlijk precies hoe het moet. We klooien maar wat aan en we proberen er allemaal op onze eigen manier het beste van te maken. Misschien is mijn manier niet jouw manier. Misschien maak ik keuzes die jij niet zou maken. En jazeker, ik maak fouten. Ik maak soms keuzes die achteraf toch niet goed voor me bleken te zijn. Heb ik daarmee gefaald? Of heb ik vooral geleerd? Fouten maken is niet alleen menselijk; fouten maken is zelfs noodzakelijk! Dus alsjeblieft, behoed me niet. Gun me mijn kansen om te falen. Te leren, te groeien, te leven.

Dit is mijn recensie: Met haar eerste bundel, blies Anne-Marije me al omver met haar woorden. ‘Kopje onder’, de vorige bundel, kwam precies op het juiste moment en was prachtig. Toen al sloeg Anne-Marije de spijker op z’n kop, maar dat hetzelfde zou gebeuren met ‘Behoed me niet’, bezorgde me echt kriebels! Ik genoot gewoon weer. Het is bizar. ‘Behoed me niet’ is meer dan een duw om door te zetten. Het is actueel, het is echt, het is een kijkje in mijn hoofd – het is als een spiegel die me wordt voorgehouden. Ik probeer elke ochtend een gedicht of twee te lezen en dat is een hele fijne dagstart. Anne-Marije doet het gewoon weer, het is bizar hoe prachtig haar teksten zijn! Je moet het maar kunnen, met zo weinig woorden, maar elk stuk greep me vast en liet me niet meer los.

Dit boek kreeg ik van Uitgeverij Palmslag om te recenseren. Eerder recenseerde ik een ander boek van Maris, die recensie vindt je terug bij ‘Kopje onder’.

Je kan het (doen)! van Lianne Keemink

Hier gaat ‘Je kan het (doen)!’ over: We hebben allerlei doelen, plannen en ideeën, maar deze tot werkelijkheid maken; ho maar. We zitten onszelf in de weg met allerlei excuses en twijfels, waardoor we vaak niet eens beginnen. Of wel beginnen, maar halverwege afhaken, of zelfs tegen het einde nog denken: laat maar.  Je kan het (doen!) gaat je hiermee helpen. Het is een handleiding voor iedereen die wil leren dóén. Je vindt nieuwe perspectieven en tips voor het psychologische en mentale aspect van aan de slag gaan en je traint jezelf in belangrijke vaardigheden: leren omgaan met tijd, falen, zelfvertrouwen ontwikkelen en meer. Geschikt voor iedereen die zowel moetjes als dromen heeft en wel wat hulp kan gebruiken.

Dit is mijn recensie: Ik kocht ‘Je kan het (doen)! vooral omdat ik best wel struggle met zelfdiscipline. Ik dacht, daar kan ik een hoop over leren en het klonk als dit boek daar de beste remedie voor was. Daar had ik zeker ook wel gelijk in, maar mijn verwachtingen werden ook overtreft. Keemink geeft meer dan genoeg tips om door te zetten met je dromen. Lianne heeft een fijne humoristische en toch autoritaire schrijfstijl, maar anders dan in ‘Dingen anders doen’ voelde het nu soms iets te direct.

Museumnacht van Chinouk Thijssen

Hier gaat ‘Museumnacht’ over: Een jaar geleden werd er een gruwelijke meervoudige moord gepleegd in het Instamuseum. De dader werd doodgeschoten, maar het museum bleef dicht. Op internet loven twee YouTubers nu vijftigduizend euro uit aan het groepje dat een nacht in het museum durft door te brengen. Wanneer acht vrienden de uitdaging aannemen, ontstaan er spanningen en wordt er opnieuw gemoord. Wie is de dader? Een geest uit het verleden of iemand van de groep? Een spannende maar diepgaande thriller, waarin we elk personage leren kennen – ook de dader. Voor young adults die van de betere slasher houden.

Dit is mijn recensie: The thriller-queen did it again. Ik weet niet hoe Chinouk het doet, maar elke keer slaan haar boeken de spijker op de kop. Het zijn geweldige boeken, lekker vlot, lekker direct, mega spannend en nog zoveel meer. Als ik aan een museum denk en aan Museumnacht, dan zie ik het Rijksmuseum voor me. Een veel klassieker museum dan het museum waar het boek zich afspeelt, dat is een Instagram-museum. Wat ik volkomen snap, want dat is voor een jonger publiek veel interessanter. Maar dat was wel even wennen toen ik het boek opensloeg en begon te lezen. Chinouk is en zal altijd mijn go to thrillerauteur zijn. Elk boek van haar hand is aan auto-buy!

Er staan nog veel meer boeken op mijn leeslijst

Om je een kleine impressie te geven van de boeken die het komende vier maanden op mijn leeslijst staan:

1. ‘Je hebt één nieuwe volger’ van Chinouk Thijssen
  2. ‘Toeval’ van Susan Muskee (en de andere twee in de serie)
  3. ‘You are a badass at making money’ van Jen Sincero (Nederlands)
  4. ‘Hoe je de beste versie van jezelf wordt’ van Raymond de Looze
  5. ‘Wat na het grijpen ligt’ van Merel Morre (gekregen van uitgeverij Palmslag)
  6. ‘Show your work’ van Austin Kleon
  7. ‘Een steekje los’ van Iris ter Haar

Heb jij nog boekentips voor zowel fictie als non-fictie? Laat ze dan achter in de comments. Ik zou nog veel meer boeken willen lezen dit jaar. Volg me op Goodreads waar ik altijd als eerst een recensie deel!

Liefs,

Femke

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Dat betekent dat als jij iets via die link bestelt, ik een stukje winst van de verkoper krijg. Dat kost jou geen cent extra en daarmee steun je ook mijn blog. Meer informatie lees je in mijn affiliate-blog en ervaring met affiliate-blog.

Volg:
0
Deel: