Recensie: Kopje onder – Anne-Marije Maris

Kopje onder is een gedichtenbundel dat gaat over het leven. Het gaat over de emoties die daarbij komen kijken en hoe de schrijfster deze omzet in woorden. Ik las in geen tijden poëzie, maar dankzij Uitgeverij Palmslag mocht ik genieten van de gedichten van Anne-Marije Maris.

Omdat gedichtenbundels vaak maar heel dun zijn, wist ik eerst niet hoe ik ze wilde lezen. Het leek me zo zonde om het boekje in één sessie uit te lezen, zoals soms gebeurt met contemporary boeken die ook wat dun zijn. Ik wilde meer kunnen genieten van poëzie. Daarom ligt een gedichtenbundel zoals ‘Kopje onder‘ altijd nachten naast mijn bed en lees ik een bladzijde of twee om de dag mee af te sluiten, als kleine verhaaltjes voor het slapengaan.

We gaan letterlijk kopje onder

Anne-Marije Maris startte Brievenbusgeluk, een initiatief waarmee ze persoonlijke geluks- en troostmomentjes creëert in de vorm van kaarten, gedichten en andere inspirerende cadeaus. Haar gedichten benadrukken de kracht van imperfectie en kwetsbaarheid. Wat zo mooi was om te lezen vond ik dat ze zó vliegensvlug voorbij waren en toch zó fladderend, zacht en teder. Met elk gedicht vertelde ze een verhaal en sprak ze me aan, zelfs met het kortste gedicht dat maar vier regels telde.

Ik leerde
In plaats van spijt en ‘had ik maar’
Houd ik vast aan wat ik leerde
Ik zie nu waar ik misstapte
Begrijp nu hoe ik me bezeerde
Ik weet dat ik niet faalde
Maar dat ik het probeerde’

Het alledaagse leven in slechts vijf regels

In Anne-Marijes gedichten komen facetten van het alledaagse leven voorbij, waar ze beschrijft hoe het is om een nieuwe poging te wagen of schetst ze de situatie vlak voor het slapen gaan – wanneer de storm in ons hoofd zo loeit dat we er niet van kunnen slapen. Dat gebeurt bij mij redelijk vaak. Op sommige avonden weet mijn hoofd het uit-knopje niet te vinden en daarom sprak ‘Storm’ mij zo aan. Een paar van mijn favoriete gedichten zijn ‘Storm’, ‘Schone Schijn’, ‘Zout’ en ‘Chill’.

Conclusie

Alle gedichten spreken zo de waarheid en dat zorgde voor mij voor de connectie. Wat deze gedichtenbundel in mijn ogen nog net wat specialer maakt, zijn de handgeschreven versjes. Eens in de zoveel pagina’s komt er een pagina voorbij waar Maris zelf met de pen aan de slag is gegaan. Dat sterkt de persoonlijke connectie nog meer aan.

Maar er was wel iets waar ik in het begin wat meer moeite mee had. Toen de gedichtenbundels van Rupi Kaur uitkwamen, ging er een sneer rond over dat iedereen wel poezie kon schrijven door elk woord op een nieuwe regel te zetten. Dit liet me in het begin wat meer over het boek twijfelen, tot ik weer nadacht waarom het boek me juist zo trok en ik ‘Schone Schijn’ las. Toen was ik verkocht.

Ik weet nu al dat dit boekje elk jaar weer eens terug op mijn nachtkastje komt. Gewoon, om weer even te genieten.

Cijfer: 7,5
Sterren: 4