Recensie: 55 Tips over schrijven en uitgeven – Sanne Hillemans

55 Tips over schrijven en uitgeven, het nieuwe e-book van Sanne Hillemans, gaat precies daarover: tips voor het schrijven van je eigen boek en uitgeven in eigen beheer. Het neemt je stapsgewijs mee in het grote avontuur van boeken schrijven en Sanne vertelt je met 55 handige tips over hoe je dat kan aanpakken. Dit vond ik ervan.

Het is inspirerend

Het boek begint met een inspirerende inleiding waarin Sanne vertelt over haar ervaring met selfpubben. Bij het uitgeven van je boek in eigen beheer neem je rol van zoveel mensen op je: je bent niet alleen de schrijver meer, maar ook de marketeer, je grootste fan, je grootste criticus en als je je er goed in bent neem je ook de taak van vormgever op je.

Met dit boek geeft Sanne je de handvatten om goed aan de slag te gaan. Het boek is opgebouwd in – je raad het vast al – 55 tips en een aantal interessante opdrachten. Door de uitgebreide inhoudsopgave schrijf je stapsgewijs aan je boek en het uitgeefproces eromheen. Sanne laat je niets vergeten, geloof mij maar. Er kwamen onderwerpen tegen waar ik nog niet eens aan gedacht had. Dat is het fijne, want Sanne heeft al een handvol boeken op haar naam staan, en ze schrijft al veel langer. Dat betekent dat er 10 jaar aan ervaring in dit boek gebundeld is. En ze deelt het allemaal!

Neerkijken op eigen beheer? Niets ervan

Er wordt nog weleens neergekeken op het uitgeven in eigen beheer, maar Sanne maakt het heel erg bespreekbaar. Het is juist hartstikke gaaf als je de motivatie en vooral de passie hebt om hiermee door te zetten. Onzeker over een van de stappen? Geen zorgen, alles waar je maar aan kunt denken: het staan in het e-book. Het leuke is dat je er nu nog niet per se mee aan de slag hoeft. Zo ben ik nog lang niet bij de marketing van mijn boek, maar toch heb ik in totaal 26 notities gemaakt omdat ik dingen niet wilde vergeten.

Naast die 26 notities heb ik natuurlijk ook een aantal favoriete tips. Die zijn: tip 3, tip 4, tip 8, tip 19, tip 28, tip 32, tip 35, tip 45, tip 51 en natuurlijk tip 55. Wat zeg je? Nee, ik kan natuurlijk niet verklappen waar elke tip over gaat. Maar ik geef je een hint: motivatie, herkenning en aha-momentjes.

Mijn eindoordeel over het boek

Ik moet eerlijk zijn, ik heb liever een fysiek boek in mijn handen dan een e-book, maar daar zou ik niet zonder schuldgevoelens in kunnen tekenen en markeren. Met de leesapp die je via Bol kan downloaden, wordt dat je heel makkelijk gemaakt. Ik denk – nee, ik weet haast wel zeker, dat zodra ik ooit een boek in eigen beheer ga uitgeven, dat ik Sanne’s e-book ernaast leg. Dit boek haalt zoveel twijfels en zorgen van je schouders en laat je niets vergeten.

Kortom: 55 Tips over schrijven en uitgeven is echt een mega aanrader als je je boek in eigen beheer wilt uitgeven.

Cijfer: 10
Sterren: 5