Hoe overleef ik lange vluchten? 5 tips die ik inzet

Hoe overleef ik lange vluchten? 5 tips die ik inzet

In de jaren dat ik heb gereisd en dat met een vliegtuig deed, heb ik nog nooit lange vluchten gemaakt. Londen en Edinburg was ruim een uur, Trapani in Sicilië was er bijna drie, Kos was vier uur en Tenerife had een vlucht van vijf uur. Maar niets is zo lang als de vluchten die ik ga maken wanneer ik naar Australië reis. Hoe bereid ik me daarop voor? Kan ik reizen comfortabel maken? Hoe voorkom ik jetlag? Deze maatregelen neem ik als voorbereiding op lange vluchten. 

Tip 1 voor lange vluchten: zorg voor entertainment

Van wat ik heb gelezen, hebben veel vliegtuigen ‘in flight entertainment’. Dat kan in de vorm van Netflix op tv-schermpjes in de stoel voor je of magazines om te lezen, maar het aanbod kan tegenvallen en je scherm kan zelfs stuk zijn. Daar zit je dan. Daarom wil ik enkele dagen voor mijn vlucht een Netflix show downloaden op mijn telefoon of laptop, zodat ik offline kan kijken.

Daarnaast wil ik ook wat te lezen hebben. Dat wil ik sowieso, niet alleen onderweg, maar ook wanneer ik ‘s avonds in hostels niet in slaap kan komen. Daarom wil ik e-books aanschaffen, die ik dan kan lezen via iBooks of via de Bol.com Kobo app. Ik denk dat ik onderweg eindelijk aan ‘Toeval’* van Susan Muskee ga beginnen, een feelgood boek met veel humor, en een klein fysiek boekje meeneem. Zo kreeg ik ‘Hoe je de beste versie van jezelf wordt’* van Veronique’s Boekenhoekje en die past in elke tas! Ook neem ik een paar pagina’s Sudoku-puzzels mee. Dat is rustgevend en leidt me af van de reis. 

Tip 2 voor lange vluchten: breng items voor comfort

Tijdens een vlucht gebeurt er veel. Je hebt medepassagiers om je heen, stewards lopen rond om je te helpen, er is veel geluid van de motoren – kortom, genoeg om je wakker te houden en genoeg om je te overprikkelen. Om je reiscomfort te vergroten, kun je oordopjes of noice cancelling headphones meenemen zodat je het omgevingsgeluid kunt buitensluiten. Bij lange vluchten krijg je soms ook een deken en kussen, zodat je kunt slapen, maar een eigen kussentje voor in je nek meenemen is geen overbodige luxe.

Wat ik voor mijn vlucht naar Australië wil doen, is een extra paar sokken meenemen. Wanneer ik het dan erg koud krijg, kan ik deze aantrekken. In enkele gevallen krijg je deze ook aangeboden bij lange vluchten, maar dat is niet zeker. Wees daarop voorbereid. Hetzelfde geldt voor dekens. Ik weet niet 100% zeker of mijn vlucht dit aanbiedt, dus neem ik een handdoek mee (voor in de hostels) die ik als deken kan gebruiken en ook een dunne trui,

Tip 3 voor lange vluchten: ga slapen na de maaltijden

Deze tip kende ik nog niet: vluchtmaatschappijen raden je aan om na maaltijden te gaan slapen. Vlieg je bijvoorbeeld in de avond? Dan kun je na de maaltijd gaan slapen om sneller mee te gaan op de tijdzone van het land waar je naartoe vliegt. Hetzelfde werkt met ontbijt. Je wordt gewekt in een tijd dat jouw nacht zou zijn, maar wat officieel al de ochtend is van je eindbestemming. Door tijdens je lange vlucht mee te gaan met dit schema, zou je jetlag makkelijker kunnen ontlopen. Omdat ik deze tip nog niet kende, vroeg ik om bevestiging van mijn zusje en haar vriendin Dominique, die allebei voor stewardess hebben gestudeerd. Zij bevestigden dit! Weer wat geleerd. 

Tip 4 voor lange vluchten: sla eigen snacks in

Bij lange vluchten als naar Singapore en door naar Australië krijg je vaak een of twee maaltijd aan boord. Zoals ik al zei is dit vaak ontbijt en avondeten, zodat je makkelijker mee kan gaan op de andere tijdzones. Maar ook tussendoor kun je honger krijgen of zin hebben om te snacken. Er rijdt altijd een bar rond waar je warme en koude drankjes kunt aanschaffen en het assortiment aan snacks is vaak groot. Toch raad ik je aan om eigen water en snacks mee te nemen. Je kunt koffie en thee bestellen, maar dit raad ik af omdat dit water vaak al langer staat en minder fris is. Neem daarom je eigen fles water mee. Blikjes zoals cola kun je wel bestellen, deze worden gekoeld en zijn afgesloten.

Qua snacks kun je alle kanten op. Denk aan pretzels, TucTuc, koekjes, maar ook groter zoals een wrap of sandwich. Je kunt ook snoep meenemen, maar pas dan op dat je niet teveel eet en misselijk wordt. 

Pas op: breng geen snacks gemaakt van noten/pinda’s. Veel luchtvaartmaatschappijen raden het af om snacks zoals mueslirepen mee te nemen omdat hier sporen van noten/pinda’s in zitten. Er zullen passagiers met notenallergie aanwezig kunnen zijn, dus om de vlucht zo veilig mogelijk te maken voor je medereizigers, laat dan de mueslirepen thuis. 

Tip 5 voor lange vluchten: droom over je eindbestemming

Er zijn allerlei soorten reizigers. Zoals je aan mijn blog over de inpaklijst wel hebt kunnen lezen, weet je dat ik goed voorbereid van huis ga. Zo ook qua reisplanning op locatie. Ook al ga ik backpacken, ik weet waar ik naartoe ga, waar ik moet zijn en hoe ik daar aankom. Zo heb ik bij mijn eerste hostel een welkomstpakket met ophaalservice van het vliegveld (Wake Up! Sydney Hostel) maar bijvoorbeeld in Cairns weet ik ook hoe ik van het vliegveld bij mijn hostel kom. Door van tevoren dingen zoals vervoer van en naar je hostel uit te zoeken, ga je relaxed op reis. Je stapt met een geruster hart op het vliegtuig want je hebt een plan voor wanneer je land. Dat scheelt je veel stress, geeft meer ruimte om écht van het moment te genieten én zorgt ervoor dat je onderweg weg kunt dromen bij je eindbestemming. 

Een paar voorbeelden van wat ik van tevoren heb uitgezocht:

  • Vervoer van het vliegveld naar mijn hostel
  • Van de stad terug naar het vliegveld voor binnenlandse vluchten
  • Hoe kom ik van mijn hostel naar de opstapplaatsen van mijn tours?
  • Hoelaat rijden mijn Greyhound bussen en waar zijn die opstapplaatsen?
  • Zijn er Nederlanders in dezelfde regio voor leuke uitstapjes? (Denk aan de Facebook groep Dutchies Travel Australia)

Bonustip: doe wat je in Nederland ook zou doen

  • Drink genoeg water
  • Blijf in beweging en strek je lichaam
  • Poets je tanden onderweg voor verfrissing
  • Maak een praatje met je medereizigers, misschien hebben jullie dezelfde reisplannen
  • Trek je schoenen uit, trek eventueel schone sokken aan en maak het jezelf comfortabel

Dit zijn een hele hoop tips en ik kan niet wachten om ze in september in de praktijk toe te passen. Heb jij nog tips om lange vluchten te overleven? Laat ze in de reacties achter.

Wil je op de hoogte blijven van mijn reis naar Australië? Dat kan op drie manieren:  

  • Volg me op Instagram voor de nieuwste foto’s en video’s
  • Abonneer je op mijn nieuwe YouTube-kanaal en volg alle reisvoorbereidingen en reisvlogs

* Dit zijn affiliatelinks. Dat betekent dat als jij iets via die link bestelt, ik een stukje winst van de verkoper krijg. Dat kost jou geen cent extra. Lees meer over affiliate marketing.

* De stockfoto is van Tarik Nachat via Pexels (gratis te downloaden), maar ik geef toch graag credits.

Volg:
0
Deel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: