Ik ben geen contentmachine

Ik ben geen contentmachine, hoe graag ik dat ook zou willen zijn. Wel ben ik iemand met veel interesses, die graag nieuwe dingen wil proberen, maar ook snel interesse verliest. 

Femke op social media

Het ene jaar start ik een YouTube-kanaal, dat ik een paar jaar volhoud en dan ineens niet. Dan ga ik weer druk bloggen, wekelijks één of twee artikels live, en dan weer niets. Soms ben ik heel druk met vloggen voor Insta-stories, dan een week niet. Hey, leuk, Vlogmas, ja, laat ik dat maar doen. Nieuwsbrieven? Super handig. Een podcast idee? Natuurlijk, weg met YouTube, door met de podcast. TikTok voor het gamen opstarten? Let’s go. Op reis naar Australië? Daar moeten reisvlogs van komen, op een nieuw kanaal. Een auteurspagina op TikTok? Kan niet missen. O, en ook nog een Instagram voor mijn analoge fotorolletjes en voor het klussen in mijn nieuwe huis – en weg zijn de podcast afleveringen, de video’s en de blogs… 

Ik ben niet iemand die lang gedisciplineerd kan focussen op één social media platform. Weet je nog dat ene jaar waarin ik al mijn accounts had opgeschreven en er één voor één ging elimineren omdat ik minder wilde? Inmiddels is het verdrievoudigd en ben ik op elk platform te vinden.

Een blog. Vijf Instagram-accounts (ja, echt). Twee YouTube-kanalen (plus een derde als stream archief). Twee TikToks. Facebook. Een nieuwsbrief. Twitch. Een Discord-kanaal. Pinterest niet te vergeten. Een podcast. LinkedIn. Dat zijn er al achttien, en dan vergeet ik Twitter/X nog, die ik overigens niet/nauwelijks meer gebruik. 

Schuldgevoel vs gezondheid

Hoe graag ik het ook allemaal wil doen, hoe leuk ik het ook vind om podcasts te maken, nieuwsbrieven te schrijven of te vloggen voor IG-stories, na een tijdje verschuift mijn interesse. Dat is heel normaal, daar ben je mens voor, maar wanneer je net als mij soms een beetje struggled met een schuldgevoel wanneer je niet online bent op een bepaald platform of denkt dat je te weinig doet voor je “merk” en bedrijf… is dat niet zo makkelijk. Hoe leuk ik het ook vind! Al helemaal in de periode waarin ik weer aan mijn eigen boeken schrijf. Met schrijven is dat trouwens nog nooit zo geweest. Ik schrijf al veertien jaar, hoewel ik wel eens qua genres ben gewisseld, ben ik nooit écht gestopt met schrijven.

Hoe dan ook, zo aan het eind van het jaar denk ik hier veel over na… wat wil ik doen, wat wil ik niet doen, waar heb ik baat bij (ook belangrijk om jezelf als ondernemer af te vragen)? De enige optie is écht elimineren en dat wil ik eigenlijk niet. Dus moet ik maar genoegen nemen met halfbakken strategieën. Maar kan ik daar echt genoegen mee nemen? Natuurlijk niet!  Er zijn (voor nu) twee opties: óf heel goed worden in het balanceren van alle content (en content recyclen) of elimineren. 

Wat wil ik wél qua content?

Ik zou graag willen dat ik met mijn content mensen bereik. Dat lukte een lange tijd wel; soms wat dat te meten qua statistieken en engagement, soms was dat te meten omdat ik iemand kon bereiken met een inspirerende post of zelfs een boekverkoop. Maar de laatste tijd heb ik dus het gevoel dat ik niemand bereik. Qua boeken, qua content, qua contact.

Wanneer ik dan een succesvolle ondernemer een challenge zie doen op social media waarin ze 30 dagen achter elkaar posts en daarmee heel veel resultaten bereikt, dan denk ik: dat wil ik ook. Maar waarom wil ik dat? Wil ik groeien? Of wil ik leuk vonden worden? En de grens daartussen is ontzettend klein.

Dus nee, eigenlijk weet ik niet wat ik zou willen qua content. Ik roep al jaren dat ik terug wil naar Instagram het fotodagboek en dat ik niet het gevoel wil hebben om altijd waarde te delen. Misschien is 2024 daar eindelijk het moment voor. Misschien ook niet.

Ik denk dat daar ook het probleem zit: ik heb geen alwetend oog. Niemand heeft dat echt natuurlijk. Maar man, ik zou graag van tevoren willen weten wat de opties zijn. Alsof er al een playthrough van mijn leven bestaat, op YouTube staat en ik zo de juiste keuzes kon maken voor mezelf en voor m’n bedrijf. Maar daarover ook binnenkort meer.

Conclusie over de contentmachine…

Vorig jaar maakte ik de blogpost ‘wat kan je van mij verwachten‘ waarin ik vertelde welke content ik dit jaar ging maken. Daar heb ik dit jaar geen antwoord op. Ik weet het oprecht niet. Daarnaast weet ik wel welke platformen voor mij en mijn bedrijf “belangrijk” zijn; Instagram voor de jongeren, LinkedIn voor de ondernemende en studerende jongeren en TikTok voor het boekenvak (voor de toekomst). Maar dat zijn gelijk al drie kanalen, mijn blog moet altijd blijven bestaan en pfoe… daar ga ik weer.

Dus wanneer ik even wat minder blog, vlog op stories, geen podcast-afleveringen plaats, minder stream, een half jaar geen nieuwsbrief schrijf noem het maar op, weet dan dat ik vast wel een keertje terugkeer. Of niet. Ooit. 

De groetjes 🙂 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *