Recensie: Hartenreis van Linda Toonen

Recensie: Hartenreis van Linda Toonen

Het is tijd voor iets wat ik al een tijdje niet heb gedaan: een recensie schrijven over een boek dat ik laatst las. Meestal schrijf ik wel kleine recensies in Goodreads of via Kobo als ik een e-book lees, maar dit boek verdient een eigen blogpost. Maak kennis met ‘Hartenreis’ van Linda Toonen, uitgegeven door Uitgeverij Palmslag.

‘Hartenreis’ als cadeau op de mat

Voordat ik naar Australië ging, zag ik op het Instagram-account van Palmslag een post over dit boek voorbij komen. Het was een promotionele post, een maand voordat ‘Hartenreis’ officieel verscheen. Ik hou enorm van goede, opvallende Instagram-post, dus je snapt wel dat deze post over ‘Hartenreis’ er uit sprong. Maar dat niet alleen. Het boek kwam voor mij vooral op het juiste moment. Ik zat in een periode waarin ik over alles twijfelde. Mijn leven, mijn carrière, mijn schrijfwerk – kortom, mijn toekomst. Super enthousiast als dat ik was, reageerde ik eronder. Palmslag was vervolgens zo lief om mij een exemplaar op te sturen, samen met een hele lieve kaart met plezierwens voor Australië.

Waar gaat ‘Hartenreis’ over?

Wanneer psycholoog en schrijfster Linda Toonen voor de tweede keer in haar leven ontslag neemt zonder een concreet vooruitzicht op een nieuwe baan raakt ze gefascineerd door de reacties uit haar omgeving. Ze besluit inspirerende vrouwen te interviewen die op belangrijke momenten in hun leven hun hart volgen. De hartverwarmende interviews worden afgewisseld met praktische opdrachten en oefeningen. Het is dus een doeboek waarin je door middel van opdrachten aan de slag gaat met jouw authentieke stem.

Dit is een boek dat ik twee keer moet lezen – in een positieve zin!

Als iemand die niet veel begrijpt van ‘je authentieke zelf zijn’, meditatie en luisteren naar je intuïtie, besloot ik het boek eerst te lezen, voordat ik met de opdrachten aan de slag ging. Zo zou ik na de eerste keer lezen meer kennis hebben en wat meer ‘feeling’ hebben met deze termen, waarna ik ook precies wist wat ik moest doen bij de opdrachten. Daar sta ik nog steeds achter. Maar, sindsdien is er bij mij een hoop verandert.

Voordat ik naar Australië ging, had ik dit boek écht nodig. Ik hoopte dat dit boek me zou kunnen helpen met hoe ik me voelde en ik ben van mening dat dat het ook echt had gedaan. Ik zat zo vast, dat ik er heel depri van werd. Maar als ik iets leerde van een nieuwe omgeving – en vijf weken niet denken aan deze obstakels – is dat ik nu wel precies weet wie ik ben en hoe ik dat wil uitdragen.

Dus toen ik terugkwam en dit boek uit las, had ik gemengde gevoelens. Niet over de inhoud van het boek, want die is echt top. Maar vooral, heb ik dit boek nog steeds nodig en wil ik nog steeds het doe-gedeelte uitvoeren?

Nu staat het boek alweer een paar dagen in mijn boekenkast en heb ik een antwoord gevonden: ja, ik wil nog steeds het boek invullen. Er staan namelijk slimme en interessante vragen in, ook al heb je het gevoel dat je leven op rolletjes loopt. Het is namelijk nooit verkeerd om even een reset te doen, jezelf af te vragen of je nog steeds goed in je vel zit en of je nog steeds dicht bij jezelf blijft.

Conclusie: ‘Hartenreis’ is een aanrader

Een aanrader voor iedereen die hun droom wil najagen, voor wie van baan wil veranderen, die iets nieuws wil uitproberen – voor iedereen die een reset nodig heeft. Ik ga het boek zeker binnenkort weer erbij pakken!

Sterren: Vier sterren

Geïnteresseerd in ‘Hartenreis’?

Je koopt het boek via mijn affiliate link, zo steun je mij en mijn blog, of via de website van Uitgeverij Palmslag.