Recensie: Als de nacht eindigt – Laura Diane

Stel, je leeft in een wereld waar je overdag verplicht binnen moet blijven om te overleven voor je ’s nachts je leven weer oppakt en naar school gaat. Wat zou jij doen om te wennen aan het donker?

Waar gaat Als de nacht eindigt over?

Lya Marlow heeft nog nooit de zon gezien. De bevolking wordt al jaren geteisterd door natuurverschijnselen die niemand kan verklaren waardoor Lya en haar familie gedwongen onder de grond moet leven. Het is verstikkend. Lya voelt zich meer en meer gevangen terwijl haar vader wegkwijnt door een ongeneselijke ziekte en haar moeder Lya’s toekomst probeert uit te stippelen. Maar hoe kan je een toekomst hebben wanneer je elke ochtend moet rennen voor je leven terwijl een verwoestende zonnevlam je laatste momenten aftelt?

Dit verhaal volgt Lya’s ontsnapping in het donkere debuut van Laura Diane. Haar boek speelt zich af in een dystopsich Amerika. Ik zat werkelijk de dagen af te tellen tot de lancering. Niet alleen omdat ik uitkeek naar het boek, maar ook omdat ik mocht filmen en een aftermovie mocht maken. Ik lag op de valreep van 2019 nog een boek uit waardoor Als de nacht eindigt naar dit jaar schoof – mijn eerste boek van 2020. En hij zat vol met plottwists! Ondanks dat de titel een hoop verhult, had ik de eerste plottwist niet verwacht. Ik was meer bezig met het verhaal eromheen, hoe het werkte als je ’s nachts leefde in plaats van overdag, bestaat er iets als nachtvisie, en ik voelde Lya’s wil om te vertrekken.

“Als de nacht eindigt is hét boek voor 2020”

Tegen het einde aan merkte ik wel wat meer clichés en gingen aan aantal dingen een beetje te snel. Dat komt ook omdat ik nog niet het gevoel had middenin het verhaal te zitten, juist nog aan het begin, maar dat zou ook kunnen komen omdat dit boek van Laura de eerste échte goede duologie is die ik heb gelezen. Het is jammer dat het boek zo dun is en dat ik nog moet wachten op deel twee. Ik wil meer!

Als je even wil genieten en wil overstappen naar een wereld zoals die van Patrick Ness of Suzanne Collins, dan is dit hét boek dat je moet lezen. Het zit ook nog eens vol feitjes over de sterren. Een echte win-winsituatie dus.

Cijfer: 8
Sterren: 4

Liefs,
Femke

PS. Jazeker, dat heb je goed gelezen – een recensie! In 2020 wil ik maandelijks een boekrecensie plaatsen. Niet alleen omdat lezen voor het schrijven heel waardevol is, maar ook om jou kennis te laten maken met hele toffe boeken. Op mijn Goodreads hou ik bij hoeveel boeken ik heb gelezen. Dit jaar is mijn challenge slechts 12 boeken. Ik heb nog meer blogs over boeken geschreven, die vind allemaal terug in de boekencategorie.

PPS. In deze blogpost maak ik gebruik van affiliate links.

Volg:
0