De setting van je boek is de plek waar het verhaal zich afspeelt. Om alles zo levendig mogelijk te maken, moet je voor jezelf de setting ook zo duidelijk mogelijk hebben. Je hoeft niet alles in het boek te benoemen, maar als het voor jou al levendig voelt, komt dat ook beter over op de lezer.
Om de tips zo goed mogelijk uit te leggen, maak ik voor de beschrijvingen gebruik van Bagels en Beans. Daar heb ik in juni met Sophie geluncht om de mogelijkheden van onze auteursfotoshoot te bespreken en natuurlijk gezellig bij te kletsen. Die locatie staat me nog het meeste bij.
Allereerst, de rol in het verhaal
De hoofdrolspelers zullen hier regelmatig lunchen en de plek als hun lokale hangplek bestempelen.
Gerelateerde mensen
Femke Meijboom
Sophie Theunissen
Klasgenoten en andere studenten
Manager Martha (fictief)
Zo creëer je ook levensechte personages
Unieke kenmerken
De grote open bar en genoeg zitplekken. De leuke printjes op de koffiekopjes.
Beschrijving
Deze locatie van Bagels en Beans wordt gerund door Martha (fictief). Ze heeft altijd het beste met haar bezoekers voor. Als je een regular bent, zoals Sophie en Femke, dan hoef je bijna niet te bestellen want ze zorgt ervoor dat er al snel een ijskoffie met een karamelshotje op je tafel beland. Martha (fictief) houdt wel van een goede roddel en zelfs in een grote stad als Rotterdam zegt ze ‘iedereen kent iedereen’, ook al valt dat weleens te betwijfelen met 580.000 inwoners…
Exterieur
Deze locatie van Bagels en Beans staat in het centrum van Rotterdam (of de locatie van het dorp in je boek). Het lijkt vanaf de buitenkant ontzettend klein, totdat je binnenkomt. Er komen veel trams voorbij, net als veel auto- en fietsverkeer, en doordat er een openbare zitplek voor gemaakt is, valt de locatie soms helemaal niet op.
Interieur
Ondanks de brede opstelling vanwege het coronavirus, is het nog steeds een gezellige plek. Er staan genoeg banken en tafels om te zitten, voor zowel single lunches of met een kleine groep. Als je binnenkomt, loopt je direct tegen de grote bar aan. Daar kan je de medewerkers al het eten zien voorbereiden. Je hebt kijk op de grote sinaasappelsapmachine. Verder moet je met de trap naar boven om naar het toilet te gaan. Verder zijn er twee grote ruimtes om te lunchen, en bij de bar kan je ook nog aan een lange bartafel zitten. Daar is veel lichtinval en heb je kijk op het Centraal Station.
Geluiden
Je hoort de meeste mensen kletsen. Het geroezemoes verdwijnt al snel naar de achtergrond als je er aan het werk bent. Eens in de zoveel tijd hoor je de blender hard ratelen wanneer er een ijskoffie wordt besteld. Vorken en messen klinken op de borden. Kopjes klinken tegen de schoteltjes. Je hoort het geslurp dat het koffiezetapparaat maakt, net als het opstomen van de melk. Soms hoor je mensen giebelen wanneer ze een bagel met sprinkhanen bestellen, daar moet je maar van houden. Als er veel mensen aan het werk zijn, hoor je het ritmische getik op toetsenborden. Er komen veel studenten studeren onder het genot van een heerlijke ijskoffie of bagel. Zit er iemand naast je te eten, dan hoor je het gekraak van een heerlijke krokante bagel.
Geuren
Op het moment van het coronavirus ruik je de schoonmaakmiddelen beter dan de sterke geur van pas afgebakken broodjes. De paddoburger ruikt verrukkelijk.
Geschiedenis
Martha (fictief) startte het bedrijf achtendertig jaar eerder, althans, toen opende haar moeder de zaak. Martha (fictief) nam de zaak zo’n vijftien jaar geleden. Zij zit dus langer in de business dan haar moeder deed. De moeder van Martha (fictief) komt regelmatig langs en heeft soms nog steeds klanten die haar herkennen.
Je kunt het zo gek mogelijk maken met de settings. Want waarom niet? Zo had ik een verhaal in een soort Harry Potter gerelateerde wereld waar er allemaal theezakjes door de lucht vlogen.
Hoe bereid jij settings voor?
Liefs,
Femke