Pers benaderen voor je boekmarketing, dit zijn mijn tips

Pers benaderen voor je boekmarketing, dit zijn mijn tips

Marketing is een heel creatief en tegelijkertijd gestructureerd proces. Het is altijd aan te raden om hier wel over na te denken zodat je weet wat je wil doen om je boek onder de aandacht te krijgen. Ik vertel je hoe je pers kunt benaderen voor je boekmarketing.

Tip 1: Benader altijd lokale media

Dit is een tip die ik juist wel geef terwijl ik hem zo vaak heb gezien als iets dat afgeraden wordt. Lokale media zijn altijd wel op zoek naar leuke nieuwtjes en het is juist heel bijzonder dat een persoon uit jouw wijk/dorp/stad een boek heeft uitgegeven. Het benaderen van lokale media is een laagdrempelige manier om je boek te verspreiden. Dit kun je doen door een persbericht te schrijven. In de eerste alinea schrijf je strak op wat de wie/wat/waar/wanneer-informatie is, daarna kun je meer over je boek en jezelf vertellen en ook waar het boek te koop is. 

Tip 2: Op LinkedIn zitten veel journalisten, sla daarom dit platform niet over

Wanneer je nadenkt over socialmediamarketing wil ik je aanraden om dit platform niet over te slaan. Deel daar ook het bijzondere nieuws dat je een boek hebt uitgegeven. Daarna kun je gaan kijken welke media zoals tijdschriften en websites goed aansluiten bij je boek en de doelgroep. Zo benaderde ik voor ‘Slashwerk’ LindaMeiden en ook een journalist van WorkJuice. Ik zocht ze op door de medewerkers van elk van de platformen op LinkedIn op te zoeken en ze daarna een connectieverzoek te sturen met informatie over je boek.

Tip 3: Laat pers ook naar jou toekomen

Had je deze tip verwacht? Ik had nooit gedacht dat dit ook een optie zou zijn. Ik zat er klaar voor om ‘Slashwerk’ overal te verspreiden, maar wanneer je actief bent op social media, kun je ook de aandacht trekken van journalisten. Wanneer jij vol passie je boek deelt en vooral ook deelt hoe waardevol je boek is, trek je de aandacht van anderen en dat gaat niet alleen om direct journalisten. Via via in contact komen is ook heel bijzonder. 

Weet je wat je ook kunt doen? Jezelf aanmelden bij Vaker in de media.nl waar je al je nieuwspublicaties kunt delen. Op dat platform zijn heel veel journalisten actief. Jouw publicaties komen dan in de pool terecht die mensen kunnen lezen en je hebt ook kans dat je gekozen wordt voor een benoeming in de nieuwsbrief. Dit is trouwens niet gesponsord, maar ik vind het wel een heel handig mediaplatform om in de gaten te houden en te gebruiken.

Hoe zou jij pers voor boekmarketing benaderen? 

Volg Femke op Instagram

Boek een coachingsessie en realiseer jouw schrijfdroom

Bestel mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ 

Volg:
0
Deel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: