Hoe zag het marketingproces van ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ eruit?

Hoe zag het marketingproces van ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ eruit?

Om verder te gaan op de blogpost van vorige week over hoe jij het best pers kunt benaderen voor je boekmarketing, vertel ik je vandaag hoe het marketingproces van mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ eruit heeft gezien. 

De marketing van ‘Jo: Hier heb je ’n schrepel en daar kun je beginnen’

Vanaf het begin dat we aan oma’s biografie zijn begonnen, deelde ik al stukjes op mijn social media en filmde ik schrijfvlogs voor YouTube. Daardoor hebben we altijd iets om op terug te kijken, dat zijn mooie herinneringen. Daarnaast deelde ik ook rondom de lancering en daarna veel over de inhoud van het boek zoals mooie citaten, maar ook quotes uit de mooie recensies die geschreven zijn.

Omdat oma’s biografie heel erg met mijn dorp en de omgeving te maken heeft, heb ik vooral alle lokale media benaderd. Ik verstuurde het persbericht naar elke krant en website die ik maar kon vinden. Dat leverde heel wat publicaties op. Juist doordat ik een persbericht naar RondOm Goeree-Overflakkee stuurde, kregen we de vraag om deel te nemen aan een groter interview. Dat was heel bijzonder. 

Voor ‘Jo’ hebben we ontzettend veel plekken bezocht voor de research. Daarom schreef ik ook een mail naar het Streekmuseum op het eiland en het Watersnoodmuseum. Deze musea hebben ons zo geholpen met het inlevingsproces en een indruk te kunnen geven aan bepaalde onderdelen van oma’s verhaal. Uiteindelijk kregen we een heel toffe mail terug van het Watersnoodmuseum, dat ze wel een paar exemplaren van oma’s biografie in de museumshop wilde neerleggen. Dat was een grote verrassing want dat was mijn intentie niet. Ik wilde ze oprecht bedanken voor het bestaan en onderhouden van de musea, nadat de verkoop van oma’s boek zo succesvol was geweest. Daar zijn beide musea een groot onderdeel van geweest. 

Uiteindelijk heb ik ook nog alle scholen in de getroffen plekken van de Watersnoodramp benaderd om ze te vertellen over het boek. Dit is namelijk een hele leuke en leerzame manier om de leerlingen van de basisschool en middelbare school meer te leren over deze gebeurtenis.  

Het marketingproces van ‘Slashwerk: Waarom kiezen als je kan combineren?’

Ook voor ‘Slashwerk’ deelde ik een hoop op social media, maar omdat ik maar een jaar aan dit boek gewerkt heb, had ik nog niet zo’n groot momentum kunnen opbouwen als met oma’s biografie. Dat had ik anders kunnen aanpakken. Wel betrok ik LinkedIn meer in het marketingproces, omdat daar mijn doelgroep ook zit. 

Dit keer heb ik ook weer scholen benaderd, maar dan vooral middelbare scholen, mbo’s en hbo’s, omdat het vooral gaat over wat je gaat doen na je studie. Dat waren er meer dan veertig, waar ik slechts één reactie uit ontving. Ook heb ik voor ‘Slashwerk’ gewerkt met recensenten, maar ik had daar ook meer mee kunnen doen, besefte ik later. Dat was een gemiste kans. 

Voor elk boek loopt het absoluut anders, evenals je eigen plezier in het gebruiken van social media en de constante drang om ‘waarde’ te moeten delen en je producten te moeten laten zien. Daarom heb ik dat ook een tijdje niet gedaan. Ik denk dat ik aan het eind van het eerste jaar van ‘Slashwerk’ maar heel weinig heb geplaatst over het boek, ook omdat ik naar Australië ging. Dat ga ik nu wel weer oppakken voor de speciale novemberactie. So stay tuned!

Mijn doelen zijn nu vooral om beide boeken wat vaker op social media te laten zien!

Volg Femke op Instagram

Boek een coachingsessie en realiseer jouw schrijfdroom

Bestel mijn boeken ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ 

Volg:
0
Deel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: