Mijn verkoopplan voor ‘Slashwerk’ in 2025

‘Slashwerk’, mijn tweede boek over afstuderen en je ideale loopbaan vinden, verscheen op 15 september 2021. Dit jaar is het boek alweer 4 jaar uit. Anders dan mijn eerste boek, die binnen drie maanden volledig was uitverkocht, heb ik van ‘Slashwerk’ nog steeds een eigen voorraad. Omdat ik elk jaar ook mijn omzetblogs maak, leek het me leuk om nu een kijkje achter de schermen te geven bij mijn verkoopplan.

Ik heb elk jaar een verkoopplan in mijn hoofd, maar ik zet hem vrijwel nooit op papier. Niet helemaal, tenminste. Ik zet wat bulletpoints op een rij en dat is het wel. Maar omdat ik dit jaar een heel specifiek doel heb – ‘Slashwerk’ uit de kosten – is het tijd om mijn verkoopplan wél volledig uit te schrijven (en mezelf er ook aan te houden). 

Waar gaat ‘Slashwerk’ over?

Slashwerk: Waarom kiezen als je kan combineren?’ gaat over het vinden van je ideale loopbaan na je studie; loondienst, ondernemen/freelancen of beide! Het is een zelfhulpboek met tips voor je toekomstige carrière en persoonlijke ontwikkeling. 220 pagina’s aan tips om álle carrières mee te starten, van sollicitatiebrieven schrijven tot je uurtarief bepalen.

De fysieke verkoopcijfers per jaar:

  • 2021: 28 eigen webshop + 34 via boekhandels (30 voor Biblion)
  • 2022: 11 webshop + 14 via boekhandels
  • 2023: 8 webshop + 7 via boekhandels
  • 2024: 12 webshop + 14 via boekhandels

Hoeveel kost een boek uitgeven in eigen beheer?

Eerder schreef ik het artikel met dezelfde vraag ‘Alles over de kosten van uitgeven in eigen beheer’, waarin ik je precies vertelde welke investering ik heb gedaan voor zowel ‘Jo’ als ‘Slashwerk’. Ik kan je aanraden om die eerst te lezen. Voor ‘Slashwerk’ was ik in totaal €2453,75 kwijt. Dat was voor de redactie, vormgeving, binnenwerk en drukken, maar ook de verpakkingsmaterialen en de goodies. Dat is een groot bedrag. 

Heb ik de investering terugverdiend?

Vervolgens moet je als auteur een [x] aantal boeken verkopen om die investering terug te verdienen, met de rest van je voorraad maak je dan winst. Ik zou van ‘Slashwerk’ 134 exemplaren moeten verkopen voor de volledige prijs om het terug te verdienen. Waarom ik specifiek ‘voor de volledige prijs’ benoem? Omdat boekhandels boeken inkopen met 40% inkoopkorting zodat zij ook winst kunnen maken op bestellingen. Ik zou dan ongeveer 2x zoveel boeken via boekhandels moeten verkopen om het terug te verdienen.

Dit jaar begon ik met een voorraad van 90 thuis op voorraad en 25 bij het CB (voor de boekhandels). In januari verkocht ik er drie via mijn eigen webshop en drie via het CB, wat betekent dat ik (i.p.v. nog 15 boeken) nu nog maar 10 boeken moet verkopen om de investering terug te verdienen. Dat is een goed begin. Die 10 zijn gebaseerd op volledige prijs, via mijn eigen webshop, ik zou zeggen 15 als ze via het CB zouden gaan (denk ik, ik ben geen rekenwonder, haha).

Mijn verkoopplan voor 2025

Het is mijn doel om dit jaar wél uit de kosten te zijn met ‘Slashwerk’. Daarom deel ik vandaag wel mijn verkoopplan, want aan de ene kant is het een stukje eerlijkheid/openheid wat ik als auteur en ondernemer heel belangrijk vind, en aan de andere kant is het een stukje marketing.

Er zijn drie dingen die ik standaard probeer om mijn boeken te verkopen:

  1. Boekhandels mailen.
  2. Scholen mailen.
  3. Actief zijn op social media.

Boekhandels mail ik zodat zij over het boek leren en het via het CB inkopen. Ik mail scholen om dezelfde reden, maar dan als afstudeercadeau voor studenten (waar het boek voor geschreven is). Actief zijn op social media spreekt wel voor zich. Ik maak TikToks voor BookTok en ben ook op mijn Instagram en YouTube erg actief.

Met ‘Slashwerk’ heb ik ook een paar inhaakmomenten per jaar:

  • Februari: (Afstudeer)stages beginnen.
  • Mei/Juni: Studenten horen of ze zijn geslaagd.
  • Juli/Augustus: Diploma-uitreikingen.
  • September: Het nieuwe schooljaar begint. 

Als ik dan marketing doe, probeer ik altijd in te haken op deze momenten. Meestal zijn dat losse flodders, daar ben ik heel eerlijk in. Ik deed ook maar wat in de afgelopen jaren, dat zie je wel aan mijn verkoopcijfers van 2023.

In het eerste kwartaal heb ik dus veel boekhandels gemaild en af en toe wat TikToks gemaakt. Verder niet veel specifieks. 

Dit is mijn verkoopplan per kalendermaand:

  • April: Actiever worden op social media (zoals dit artikel)
  • Mei: Scholen mailen (Avans heeft me verteld dat dit een gunstige maand is)
  • Juni: Advertentie draaien geslaagden
  • Juli: Actief zijn op TikTok
  • Augustus: Actief zijn op TikTok
  • September: Advertentie draaien nieuw schooljaar + Boekjubileum
  • Oktober: 
  • November: Kerstcadeau? + TikTok
  • December: Kerstcadeau? + TikTok

De reden dat kerstcadeau er met een vraagteken in staat, is omdat ik de afgelopen jaren heb gemerkt dat ‘Slashwerk’ niet per se een kerstcadeau is. Het is wel een leerzaam boek, maar met de feestdagen wil men vooral veel afgeleid worden en ontsnappen in fantasiewerelden. Zoals je ook kan zien weet ik nog niet goed wat ik in oktober zou willen doen.

Wat als het verkoopplan succesvol is?

Ik kijk er nu al naar uit om deze mijlpaal te halen, omdat het toch wel een feestelijk moment is. Al heb ik nog geen idee wat ik ga doen om het te vieren. Aan de andere kant zal het ook betekenen dat ik er daarna alsnog zo’n 70 boeken heb om te verkopen, dus volledig door de voorraad ben ik nog niet. Oftewel: ook dan zit het werk er nog niet op, maar daarna zal de drang in elk geval wel een beetje minder zijn om boeken te verkopen, omdat alles daarna winst is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *