‘Slashwerk’ is uit de kosten! Alles over boekpromotie en selfpublishing

Het is eindelijk gebeurd. Hetgeen waar ik drie jaar en negen maanden op heb gewacht: ‘Slashwerk’, mijn tweede boek, is uit de kosten! Wat dat betekent? Ik heb de investering volledig terugverdiend met boekbestellingen. Dat is een grote mijlpaal voor mij als auteur. Hoe heb ik dat gedaan? Hoe duur is uitgeven in eigen beheer? Zou ik het nog eens doen? Je leest het in deze blog. 

: ‘Slashwerk’ is uit de kosten! Alles over boekpromotie en selfpublishing

‘Slashwerk’ is uit de kosten!

Net zoals je jezelf niet met anderen moet vergelijken, is het ook belangrijk om je boeken niet met elkaar te vergelijken. Zeker niet als ze een ander onderwerp, genre en dus doelgroep hebben. Toch heb ik mijn tweede boek vaker vergeleken met mijn eerste. ‘Jo’ was namelijk binnen twee maanden uit de kosten, al duurde het vervolgens nog drie jaar voordat het uitverkocht raakte. Het had een totaal andere doelgroep, lokale boekhandels kochten het massaal in en “ons kent ons” speelde hier ook een rol; omdat iedereen ooit wel eens van een Pollemans (oma’s vader) of Peperstraten (oma’s moeder) had gehoord, waren ze nieuwsgierig naar mijn oma’s verhaal. Dat netwerk, om het zo even te noemen, had ik niet bij ‘Slashwerk’.

Nu, na drie jaar en negen maanden, is het me gelukt om net zoveel boeken te verkopen (afgeprijsd en normale prijs) als het bedrag dat ik erin heb geïnvesteerd om het boek er te laten komen. 

Wat deed ik aan boekpromotie voor ‘Slashwerk’ om uit de kosten te komen?

Ik heb een heleboel dingen uitgeprobeerd om met ‘Slashwerk’ uit de kosten te raken. De ene poging wat impulsiever of wanhopiger dan de ander. Voordat ik je ga vertellen wat ik hier allemaal voor heb gedaan, wil ik je vertellen over mijn social media marketing voor ‘Slashwerk’.

Ik begon een jaar van tevoren met marketing. Vanaf het moment van mijn breakdown na het afstuderen (september 2020) tot publicatie (september 2021) deelde ik bijna wekelijks over het schrijfproces. Daar was alle tijd voor nu ik was afgestudeerd, nog geen werk had en alleen freelance klussen deed. Enkele maanden na publicatie stopte ik daar mee. Niet bewust, overigens. Ik denk dat ik 2022 nog begonnen ben met actief op LinkedIn en Instagram delen, maar halverwege het jaar niet meer. Waarom? Omdat het soms voelde als trekken aan een dood paard (omdat het dus niet dezelfde resultaten had als ‘Jo’). Maar laat ik eerlijk zijn, dat kwam ook doordat ik mijn rondreis voor Australië had geboekt en daar veel mee bezig was. Ik vergat het gewoon. Heel 2023 en 2024 plaatste ik regelmatig op social media, toch allemaal met een andere insteek.

Ik deelde wat het voor míj betekende als jij het boek kocht, niet wat het boek voor joú kon betekenen of welk probleem het voor jou kon oplossen. Dat was het verschil dat ik in 2025 en vooral in juni maakte.

Alle boekpromotie voor ‘Slashwerk’:

  • Actief op social media (2021, 2023-2025)
  • Pre-order pakketjes (sep 2021)
  • Advertentie Meta lancering (sep 2021)
  • Samenwerking interview met studiekeuzelab (2022) 
  • Persberichten voor nominatie The Indie Awards met “Meest leerzame boek van 2021” (2022)
  • Chocolade actie 2023 (één bestelling dus at ik 11 chocoladerepen zelf)
  • Aansluiting met het CB (2023)
  • Drie jaar in mei scholen en stagebedrijven mailen voor inkoop afstudeercadeau (2023-2025)
  • Elke week boekhandels mailen (2023-2025)
  • Gratis verzending kortingen (2023-2025)
  • Docenten dm’en op LinkedIn (2023)
  • Boek vaker promoten op Twitch, bestelling betekende koprol op stream (2024-2025)
  • Advertentie campagne met freelancer (2024, €400+ kwijt en 0 resultaat)
  • Talloze advertenties op TikTok (2024)
  • Drie of vier betaalde samenwerkingen met BookInfluencers, losse video’s (2024)
  • Een tweede en derde recensenten periode (2024)
  • Kortingsperiode afstuderen (juni 2025)
  • Advertentie Meta, €50 voor dertig dagen met 40+ clicks (juni 2025)
  • Weer wekelijks boekhandels mailen, 69 in totaal (juni 2025)
  • Dagelijks (minstens 30) TikToks over het boek en de kortingsactie (juni 2025)

En dit keer is het me wel gelukt. Weet je hoe gigantisch goed dat voelt/voelde?

Hoe duur is uitgeven in eigen beheer?

Als auteur kun je zelf bepalen hoeveel jij in je boek investeert. Er is een hoop dat je moet regelen en je hebt het allemaal in eigen hand. De basis die je nodig hebt: ISBN (de barcode van je boek/registratienummer), zonder een ISBN kun je in Nederland geen boeken verkopen (aan een uitgeverij). Technisch gezien is dat alles wat je nodig hebt of in moet investeren. Maar om je boek een professionele uitstraling te geven, moet je ook naar redactie (inhoudelijke feedback) en correctie (grammaticale feedback) kijken. Wil je ook een mooie omslag (e-book alleen de voorkant, fysiek ook de rug en de achterkant). Op basis van je eigen vertrouwen in de geredigeerde versie, kun je er ook altijd nog voor kiezen om een tweede of derde correctieronde te doen.

Zo kunnen de kosten al snel oplopen. En dan heb ik het nog niet eens over de vormgeving van het binnenwerk, zowel voor een geprint exemplaar als een ebook, of voor de verpakkingskosten, dat je ook weer zo gek kunt maken als je wil (pre-order, de eerste vijftig bestellingen en een reguliere bestelling). Wil je weten hoe duur het was om ‘Slashwerk’ uit te geven? Lees dan mijn blog Alles over de kosten van uitgeven in eigen beheer.

Hoe zit dat bij traditionele en hybride uitgeverijen?

Bij een traditionele uitgeverij gaat dat er een beetje anders aan toe. Zij investeren in het boek en jij moet die investering eerst terugverdienen met boeksales, voordat je royalties krijgt. Dat is hetzelfde als bij mij – je moet eerst quite spelen voordat je winst maakt. Echter is die winst meestal rond de €2 en in eigen beheer mag je, na de btw, het hele bedrag houden. Dat komt doordat je met die die overige €16 (van bijvoorbeeld een €19,99 inclusief btw en €18,34 exclusief btw) de kosten voor precies dezelfde dingen als hierboven moet opvangen; redactie, correctie, binnenwerk, noem maar op. Alleen gaat dat dan naar de uitgeverij en als indie auteur bén je de uitgeverij. Nu zit ik zelf (nog) niet bij een traditionele uitgeverij dus ik kan je niet inhoudelijk niet alle specificaties geven, maar dit geeft je alsnog een globaal beeld.

Er zijn ook hybride uitgeverijen, zoals Uitgeverij Palmslag en Uitgeverij Elikser waarbij het werk wél door de uitgeverij wordt geregeld maar waar de auteur voor het financiële plaatje opdraait. Zo lijkt het wel alsof je indie auteur bent, maar technisch gezien “draagt” de uitgeverij het zware (uitzoek)werk voor je. 

Selfpublishing in de toekomst: never again of vaker?

Het korte antwoord is absoluut vaker! Zo bracht ik in november 2024 mijn boek ‘De Vloed Voorbij’ uit, mijn eerste fictieboek. Dit keer alleen als e-book, want het is een novelle. Voor mij te dun om te laten printen. Dat scheelt dan gigantische drukkosten, verpakkingsmateriaal en verzendkosten. Zo was ik voor dit boek “maar” €450+ kwijt in plaats van de €2450 voor ‘Slashwerk’. Dat boek is nu, in juni 2025), acht maanden uit. Qua investering terugverdienen zit ik op de helft.

Maar of ik in de toekomst nog een fysiek boek uitgeef? Ergens twijfel ik. Momenteel probeer ik nog steeds mijn vierdelige museumserie bij een uitgeverij onder te brengen. Daar ben ik sinds januari 2024 mee bezig, anderhalf jaar dus. Het is niet makkelijk, maar ik hou vol. Toch ben ik sinds januari 2024 mezelf (voornamelijk mijn bankrekening) ook aan het voorbereiden op uitgeven in eigen beheer. Ik geloof namelijk enorm in deze serie en in mijn ogen moet en zal het door iedereen gelezen worden. Al dan niet traditioneel, dan in eigen beheer. Maar dat zijn fictieboeken en drie keer zo dik qua woordaantal. Wat betekent dat alle kosten ook drie keer zoveel worden. Tja, dat bedrag kan ik ook niet zomaar ophoesten.

Daarom ben ik al anderhalf jaar aan het sparen op een hele specifieke spaarrekening genaamd “boekpublicatie”. Het bedrag dat ik nu gespaard heb, staat gelijk voor de publicatie van 1,5 boek. Natuurlijk kan ik tegen die tijd nog werken met pre-orders acties, maar daarin is succes niet gegarandeerd. Tot die tijd blijf ik lekker sparen.

Conclusie: selfpublishing is duur

Op social media merk ik vaak dat mensen (beginnende schrijvers, lezers en sceptische socialgebruikers) denken dat je een boek “zomaar even” uitgeeft. Dat is écht niet het geval. Het is duur en veel werk. Je bent naast auteur ook ineens verantwoordelijk voor tientallen werkplannen, je bent uitgever, administratief medewerker, marketeer, HR-medewerker (hou je eigen welzijn in de gaten!) en ook postbezorger (naar het postkantoor en terug, bedoel ik dan). Hou dat goed in je achterhoofd als je overweegt om het pad van een indie auteur te bewandelen. 

Heb je hier nog vragen over? Laat het me dan vooral weten op social media. Ik help je graag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *