Wegens mislukking, niet verlengd… hè, wat? Het spreekwoord is toch ‘wegens succes, actie verlengd’? Dat klopt helemaal. Dit soort verhalen hoor je niet zo vaak.
Wat is mijn grootste faalmoment?
In 2023 had ik een geweldige actie voor ‘Slashwerk’ bedacht, dacht ik tenminste. Bij elke bestelling in de maanden mei en juni – wanneer studenten hoorden dat ze geslaagd waren – kreeg je een chocoladereep met daarop GRADUATED cadeau. Een perfect extra cadeau voor bij een boek over afstuderen en werk vinden als student… niet dus.
Na twee maanden bleef ik met 23 van de 24 chocoladerepen achter.
Het lag niet aan mijn postfrequentie. Ik plaatste wekelijks (soms twee keer per week) over de actie en een aantal vriendinnen op social media deelden die berichten in hun stories. Liefde naar Suus en Veer!
Waar het wel aan lag?
Ik promootte de chocoladereep en niet het boek, waar het eigenlijk om draaide. Ik wilde juist het boek verkopen! De social media posts moesten om de probleemoplossing van het boek draaien, wat te doen na het afstuderen, en niet over een lekkere chocoladereep in een leuke verpakking. Want laten we eerlijk zijn, die kan je ook in de supermarkt kopen. Daar had je er twintig voor dezelfde prijs als van het boek.
Daar leerde ik van, dacht ik, want als ik er nu op terugblik, focuste ik ook het jaar erna vooral op wat een bestelling míj bracht, in plaats van wat het de lezer kon bieden. Die verandering paste ik pas toe in juni 2025 en toen raakte ik uit de kosten.
Lesje geleerd! Dit is een van mijn faalmomenten als auteur, haha. Heb jij ook een faalmoment of leuke geleerde les die je wil delen?