Worldbuilding in de eerste 15 minuten van Harry Potter

Worldbuilding in de eerste 15 minuten van Harry Potter

Weet je ook niet waar je moet beginnen? Ik analyseerde een van de bekendste films met ingewikkelde worldbuilding elementen en zette het een en het ander voor je op een rijtje. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan je denkt. 

Als fantasy schrijver kan ik je vertellen dat worldbuilding naast één van de leukste dingen ook één van de lastigste onderdelen is bij het schrijven van een boek. In elk verhaal zit er wel een beetje worldbuilding. Al is het een Pear Phone zoals bij iCarly in plaats van Apple en de iPhone.

Dit zijn de worldbuilding elementen in Harry Potter & The Sorcerer’s Stone

  1. 4 Privet Drive, de straat en de uil op het naambordje – het huis komt uit een dorp genaamd Berkshire in Engeland maar de straatnaam is niet echt.
  2. De lichter uit doen aansteker
  3. De kat Minerva en haar metamorfose. 
  4. De klederdracht.
  5. Hagrids manier van reizen. 
  6. Harry’s verblijf in de trapkast.
  7. 36 cadeautjes in plaats van 37, dit zijn de gewoontes van een familie. 
  8. Harry die met de slang praat, Sissletong. 
  9. Magie, de mogelijkheden ervan – Harry laat het glas verdwijnen van het slangenverblijf. 
  10. Uilenpost en dé brief. 
  11. Hogwarts en hun logo. 
  12. Hagrids wand in zijn paraplu. 
  13. Zijn beheersing van de Engels en het nooit leren lezen (happee birthday). 
  14. Hagrids titel als groundkeeper. 
  15. Muggle.
  16. En als leuk extraatje op de 17 minuten: Harry’s neefjes krulstaartje.   

Kijk die lijst eens, er gebeurt al zoveel in het eerste kwartier waar ik een hoop worldbuilding in zit. Vanaf de 18,5 minuut begint de magische wereld pas echt, want dan komt Diagon Alley in zicht. 

Wat is er in Diagon Alley te beleven?

  1. Door de deur van een pub naar een betoverde bakstenen muur. 
  2. Schots en scheve winkeltjes met uilen, vleermuizen en padden.
  3. Bewegende uithangbordjes.
  4. De Quidditch winkel en de Nimbus 2000.
  5. Gringotts, waar Harry’s geld opgeslagen is. 
  6. Olivanders, de maker van alle wands. 

Worldbuilding kan best overweldigend zijn, vooral als je niet weet waar je moet beginnen. Hetzelfde geld voor een plot voor je boek of een personage bedenken. De meeste onderdelen van een boek beginnen met dé grote vraag: wat heeft je verhaal nodig?

Heeft jouw boek een eigen dorp nodig of speelt het zich af in de echte wereld? Als het zich afspeelt in de echte wereld, hoe zorg je er dan voor dat de buitenstaanders, de Muggles in het geval van Harry Potter, niets doorhebben? Probeer steeds terug te denken, en vul de 5 W-vragen in. Je hebt toverstokken, maar waar komen die vandaan, hoe worden die gemaakt, waar worden ze van gemaakt? 

Welke basis worldbuilding elementen kwamen er voorbij?

  1. Fabeldieren
  2. Klederdracht
  3. Transport
  4. Leefgewoontes
  5. Verschillende talen
  6. Voorwerpen
  7. De mogelijkheden en grenzen van magie
  8. Educatie

Door het hele boek én door de film heen worden nog meer elementen besproken. Laat je me weten welke elementen je nog meer bent tegengekomen? En wil je meer schrijftips lezen? Hou dan mijn website in de gaten!

Liefs,
Femke

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: