Waarom een nieuwsbrief wel handig is

Waarom een nieuwsbrief wel handig is

Als je op Pinterest zoekt naar business tips, word je nog steeds aangeraden om een mailinglist te beginnen. Dat terwijl je op social media steeds vaker leest dat men geen nieuwsbrieven meer leest. Dus ik vroeg raad ik mijn favoriete businessgroep: BusinessBabesNL. 

Het doemscenario van het internet

Er komt een dag dat je denkt, laat ik Instagram eens openen en dat de app direct weer sluit of een foutmelding geeft. Er komt een dag dat je naar Etsy gaat en wilt inloggen maar dat het platform zegt dat je account is gesloten of zelfs een Error 404-melding geeft. Wat doe jij als Instagram crasht? Of Etsy, waar je je shop host? Als het platform met je webshop erop waar al je klanten zitten crasht, dan ben je alles kwijt. Je orders, je statistieken, maar vooral je klanten en fans van je werk. 

Ben jij trouwens al ingeschreven voor mijn nieuwsbrief
‘het Woord van de Maand’?

Dit is waarom je wél voor een nieuwsbrief moet gaan 

Waar is je back-up? Heb je al deze contacten ook op een ander platform of heb je hun contactgegevens opgeslagen (houd je rekening met de AVG?)? De beste manier om je doelgroep te bereiken is nog steeds via een nieuwsbrief. Het is een veel directere manier om contact te behouden met je volgers. E-mail never goes out of style. Dat kan ik je wel garanderen. Je moet geen vijf mails per week sturen en één keer in de drie maanden is ook een beetje weinig, maar zoek balans. Ga voor minimaal één keer in de maand of maximaal één keer per week zodat je ervoor kan zorgen dat je lezersgroep je niet vergeet én niet gek van je wordt.  

Maar waar praat je dan over? 

De onderwerpen zijn eindeloos. Je kan over van alles en nog wat praten, zolang het maar exclusieve content is. Niemand vindt het leuk om gerecycled blogmateriaal in een nieuwsbrief terug te lezen. Sowieso is het niet handig om je blogmateriaal in je nieuwsbrief te zetten, omdat het dan niet nieuw is – het antwoord staat letterlijk in het woord. Op die manier is het geen toegevoegde waarde. Je moet je doelgroep iets te bieden hebben en dit hoeft niet letterlijk iets te zijn, het kan heel simpel. Ik schreef laatst over spaartips en een zesde spaartip in de mail was hartstikke handig geweest voor mijn nieuwsbrief. Of deel een preview van je nieuwe boek! 

Op zoek naar ideeën voor je eerste nieuwsbrief? I’ve got your back

  • Geef je lezers een kijkje achter de schermen van een project;
  • Schrijf het eerste hoofdstuk van je boek voor de lancering (of deel een hoofdstuk dat je verwijderd hebt);
  • Geef je lezers de mogelijkheid om je persoonlijke vragen te stellen in een Q&A – dit deed ik ook laatst;
  • Nieuwe mensen om te volgen is altijd leuk, dus deel je favoriete zakenvrouwen en steun gelijk je business friends;
  • Laatst een gastblog geschreven? Deel het;
  • Een preview is iets anders dan een kijkje achter de schermen, ook leuk, vooral als de lancering er aan komt om je lezers te lokken; 
  • Deel een persoonlijk verhaal;
  • Heb je een favoriet boek op het moment? Aanraders zijn altijd welkom; 
  • Je kan je diensten aanbieden (wist je dat nieuwsbrieven voor 80% van je verkoop zorgen?);
  • Maar verkoop is ook luisteren, stel je lezers een vraag over welke content ze bijvoorbeeld willen lezen. Laat ze terugkomen; 
  • Zet een auteur/kunstenaar in het zonnetje;
  • Deel een kijkje in je notitieboekje, het is altijd leuk om in het hart van een kunstenaar te spieken, haha. 

Dit zijn mijn ideetjes. Wie weet zie je er eentje uit deze lijst voorbijkomen in mijn nieuwsbrief. Dus vergeet je niet aan te melden! Dan krijg je elke eerste maandag van de maand ‘het Woord van de Maand’ in je digitale brievenbus. 

Liefs, Femke 

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief!

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: