Waarom ik sport voor de dag begint

Waarom ik sport voor de dag begint

Sporten. Als je me al wat langer volgt dan weet je dat ik het soms leuk vind, maar dat de zin erin snel vervaagd. Maar ik ben toch weer begonnen met sporten! Begin juli sloot ik een abonnement af voor de zomer dat automatisch verloopt en sindsdien sport ik drie dagen per week. Twee keer ’s ochtends voor de dag begint. Hoe bevalt dat eigenlijk?

Ik kan je alvast vertellen dat het vandaag, op het moment van schrijven, woensdag is en dat ik eigenlijk naar de sportschool had gemoeten nu… ik had al terug kunnen zijn. Met 30 graden naar de sportschool zie ik niet zo zitten, dus wacht ik weer tot donderdagavond voor de groepsles.

Wat doe ik in de sportschool?

Sporten. Ja echt. Ik ben er niet alleen om foto’s van mezelf te maken om daarna weer weg te gaan. Ik klets veel met de eigenaren voor ik begin en ook na mijn sessie, dat komt omdat ik er tien jaar geleden ook sportte! Nu klets is, ga ik 45 minuten tot een uur sporten en dan klets ik weer even voor ik door naar huis ga. Klaar om mijn to do lijst te tackelen. 

Op de maandagochtend en woensdagochtend sta ik het liefst om 8:00 uur voor de deur. Dat werd in de vierde week al half negen, haha. Het was me toch wel erg vroeg steeds, zeker als je het niet gewend bent. Op die manier kan ik gewoon rond half tien, tien uur aan mijn bureau zitten en weer aan het werk. 

Mijn sportplan

Eerst loop ik 15 minuten op de lopende band, de laatste 4 minuten jog ik. Soms stap ik dan op de hometrainer (de fiets), maar de laatste tijd doe ik eerst situps. Ik wil steeds de 50 halen, met alles trouwens, dus dan doe ik of sets van 25, en met de regular situps sets van tien. Dit doe ik trouwens met een gewichtje van 2kg in mijn hand.

Dan doe ik drie beenspieroefeningen, iets met je knieen naar buiten duwen en de ander naar binnen en bij nog een ander duw je jezelf tegen een plaat weg. Yup, ik ben een fitnessnoob – ik weet niks haha. Daarbij ben ik begonnen met 12 maar ging al snel naar 19 en naar 26 omdat ik merkte dat ik er beter in werd. Nu zit ik bij die eerste twee op 32. Dan doe ik er eerst 50 op 26kg om ‘op te warmen’ en dan nog 50 op 32kg. Ik gebruik ook nog een ander apparaat, daarmee werk je met je onderbenen maar train je je bovenbenen. Geen idee hoe die heet!

En ik volg een groepsles! Iedere donderdagavond ga ik naar Drum’s Alive. Een heerlijke, wilde les waar je met drumsticks op yogaballen slaat. Perfect om wat frustratie en stress eruit te slaan. Mijn nummer 1 tip: denk er niet bij na. Zodra je gaat nadenken, gaat het fout en mis je een tel haha. Oh, en let op je squats en lunges want dat doe ik dus nog steeds verkeerd en dan krijg ik zo’n pijn in mijn rug!

Waarom zo vroeg?

De zomervakantie is een perfect moment om veel uit te slapen en gewoon helemaal geen benul te hebben van de tijd – is het nou maandag of is het al vrijdag? Dat soort dingen, dus. Ik wilde zelf sowieso een beetje een ritme blijven volgen, zodat het na de vakantie niet moeilijk is om weer terug in het schoolritme te komen. Wanneer ik niet sport, staat mijn wekker alsnog om 8:15 en 8:30 

Ik merk dat zodra ik gesport heb, meer zin heb om mijn to do lijstje te volbrengen. Dat komt omdat je dan al gemotiveerd bent, en vooral ook wakker, maar je maakt ook een actiever stofje aan waardoor je in het algemeen veel meer zin hebt om te ondernemen. 

Bovendien is sporten gezond. Al was dat niet mijn reden om te sporten, want je weet dat ik daardoor ook al snel afhaak. Ik wil gewoon in beweging blijven. In een schoolperiode loop je veel, neem je de trap (ik maar tot de vierde verdieping haha) en loop je van en naar de bus en de metro. Nu in de vakantie gebeurt dat allemaal niet. Ik wilde vooral niet uren achter mijn laptop doorbrengen. Het is nu zelfs al een keer gebeurd dat ik mijn laptop een hele dag uit heb gelaten omdat ik gesport heb en toch productief bezig ben geweest maar dan op papier! Of tijdens een brainstormsessie met een cool persoon. Dan schrijf ik ook liever dingen op papier in plaats van op de laptop. Als ik dan iets wil laten zien, dan heb ik mijn iPad bij de hand. 

Of ik al ben afgevallen?

Ik ben erg blij dat niemand hier nog naar gevraagd heeft. Daarom doe ik het zelf, haha. Ik sportte niet om af te vallen. Ik heb nog steeds dezelfde eetgewoontes, ik drink nog steeds koffie met suiker en melk. Kleine stapjes zijn ook stapjes. Ik ben wel benieuwd of er aan het eind van deze twee maanden iets veranderd is. Al dan niet qua gewicht, maar sterkere enkels (want ik heb hele zwakke enkels), of mijn favoriete broek die niet meer strak zit bijvoorbeeld. Als ik mezelf maar kan blijven uitdagen in de sportschool. En daar zijn ook de trainers voor, die kunnen me altijd helpen als ik een stapje verder wil, thanks Dynamic Motion!

Doe jij aan sporten of wandelen?

Liefs,
Femke

PS. Als je in de zomer sport, zorg er dan wel voor dat je genoeg drinkt šŸ™‚

PPS. Ondertussen is mijn sportabonnement afgelopen en ga ik weer full-time naar school. Nu is de balans tussen sport en school moeilijker te vinden, maar ik hoop het binnenkort weer op te pakken!

Volg:
share:

2 Reacties

  1. 15 oktober 2019 / 16:37

    Wauw ben je mega goed bezig zeg, kan ik een voorbeeld aannemen. Het sporten is bij mij de afgelopen maanden op standje janken gegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: