Waar vind je nieuwe klanten als zzp’er?

Waar vind je nieuwe klanten als zzp’er?

Hoera! Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Nu kan je aan de slag met je eerste klus. Sommige ondernemers hebben het geluk dat hun eerste klant al snel op de stoep staat, anderen doen hier wat langer over. Waar vind je dus je eerste klant?

Start lokaal

Als er bedrijven in jouw woonplaats zijn en je denkt hen iets waardevols te kunnen bieden, kan je het altijd proberen. Een mail met een voorstel is zo verstuurd. Niet geschoten is altijd mis. In de meeste gevallen heb je er al een voordeel bij: ze kennen je al, en kennen ze je niet, dan kennen ze vast je ouders of je oma wel. Dit is namelijk het geval in mijn dorp. Oma zegt altijd: “Houwen wat je in ’t dorp ken houwen”. Als je niet per se naar de stad hoeft voor een nieuwe vriezer omdat er in het dorp ook een elektrowinkel zit, kan je beter daarheen. Zo steun je je lokale onderneming. 

Mijn eerste klus kreeg ik al voor mijn inschrijving binnen. De sportschool in het dorp, waar ik vroeger ook gesport heb, vroeg mijn hulp bij het vertalen van hun website van het Nederlands naar het Engels. Dat vond ik geen probleem, daar heb ik ook ervaring in, want ik haalde op zowel de middelbare school als het mbo Engels op een hoger niveau. Nu weet ik trouwens wel beter: een vertaalklus is voor een vertaler. Vertaler is ook een vak! En daar wordt vaak overheen gekeken, #guilty.

Het is natuurlijk wel handig om je ideale klant voor jezelf duidelijk te hebben. Hoe je die kan bepalen, lees je in mijn blogpost ‘zo identificeer je je ideale klant‘.

Een lokale klant vinden is een optie, maar dat hoeft natuurlijk niet. Niet iedereen voelt zich comfortabel om een zakelijke samenwerking aan te gaan met bekenden of zelfs familie. Iets met niet poepen waar je eet, als dat een beetje logisch klinkt, of wat netter: met je familie moet je wandelen, niet handelen. 

Instagram, Twitter, Facebook en vooral Facebook groepen

Ben je al actief op social media? Veel social media platformen kunnen dienen als jouw online portfolio. Zo zet ik mijn Instagram vooral in om mijn avontuur als schrijver te laten zien, maar vertel ik ook over mijn ervaringen als startende ondernemer

Via-via contact met een klant leggen is heel waardevol. Het betekent dat een bekende je getipt heeft bij een kennis. Dat hoeft niet alleen op de manier van mond-tot-mondreclame, maar dat kan ook digitaal. Misschien hebben ze wel een bericht van je gedeeld of hebben ze je onder een vacature getagd. 

Het tagsysteem gebeurt ook onder ondernemers. In diverse Facebookgroepen zoals BusinessBabesNL of Dutch Girlboss taggen ondernemers elkaar (en tippen ze vaak ook zichzelf) als er een interessante klus voorbijkomt. Als iemand vraagt om tips voor het uitgeven in eigen beheer, tag ik altijd Nikki Pommer, die er zelfs een boek over geschreven heeft. Zo help je elkaar aan nieuwe klanten, soms zelfs aan langdurige samenwerkingen. Dat is toch mooi?

Via Instagram en Twitter kwamen mijn tweede, derde en vierde klus binnen! 

Wil je meer tips lezen? Lees dan mijn blogpost met social media tips voor schrijvers

LinkedIn

Officieel gezien valt LinkedIn ook onder de paraplu van social media, maar in mijn ogen is dit platform meer dan alleen social media. Als ik het platform uitleg aan mijn moeder zeg ik altijd Facebook voor bedrijven. 

LinkedIn is een platform waar bedrijven regelmatig updates over het bedrijf geven. Je kunt er zelf als student en ondernemer ook op plaatsen. Mijn blog is aan het platform gekoppeld, wanneer er dan een nieuwe blogpost gepubliceerd wordt, plaatst hij deze automatisch met een link op LinkedIn. 

Het leuke aan LinkedIn is dat er ook vacatures op staan, je kunt je aanmelden bij diverse groepen (er is ook een tekstschrijver gezocht groep) en je kan je favoriete ondernemers volgen. Het platform is helemaal handig om in te zetten als digitaal cv. Als je ergens solliciteert zal je toekomstige werkgever je eerst online opzoeken, als ze dan uitkomen bij de LinkedIn-pagina komen ze een heel zakelijk profiel tegen. 

Websites zoals Young Creators

Laatst tipte mede ondernemer en mede-afgestudeerde Crossmediale Communicatie studente Daniëlle de website Young Creators. Ze vertelde dat er op deze website vaak schrijfopdrachten voorbijkomen. Het is een platform waar opdrachtgevers klussen op zetten voor fotografie, videografie, vormgeven, websites bouwen, SEO en ook teksten schrijven. Dat klinkt zeker interessant. Omdat drie van deze onderdelen al onder mijn diensten vallen, ga ik er zeker een kijkje nemen.

Er zijn waarschijnlijk nog veel meer websites zoals Young Creators! Als je nog een aanrader hebt, hoor ik het graag.

Netwerkborrels

Het leuke van netwerkborrels is dat je op deze manier andere ondernemers leert kennen. Ik lees weleens dat werk als zelfstandige ondernemer vanuit thuis best eenzaam kan zijn, net als het schrijversvak. Een netwerkborrel is de manier om je huis uit te komen, in gesprek te raken met andere ondernemers over jouw vakgebied en van elkaar te leren. 

Maar nu moeten we vooral rekening houden met het coronavirus en de 1,5 meter samenleving. Het lijkt me nog best lastig om een netwerkborrel te organiseren waarbij je niet aan dezelfde statafel hangt en in hetzelfde schaaltje met borrelnootjes graait. Diverse bedrijven hebben hun maandelijkse netwerkborrels naar Teams en Zoom verhuist, dat is wel een leuke optie. 

Op deze manier heb je alsnog een paar uur gezelligheid, leer je nieuwe mensen kennen en krijg je een dosis motivatie en inspiratie. En wie weet haal je er nog wel een klus uit, omdat je nieuwe zzp-collega’s van iets tofs hebben gehoord dat helemaal in jouw straatje valt. Zo haalde ik ook een klus binnen! 

Waar vinden jouw klanten jou het meest? En vraag je er ook weleens naar, hoe ze je gevonden hebben?

Liefs,
Femke

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: