Het is een maand geleden sinds mijn derde boek ‘De Vloed Voorbij’ verscheen! Vier weken waarin ik een heel ander avontuur heb beleefd vergeleken met de publicatie van mijn non-fictieboeken. Welke lessen heb ik geleerd sinds de publicatie? Ik vertel het je in dit artikel.
Hoe verliep de eerste maand van ‘De Vloed Voorbij’?
Als eerste wil ik iedereen bedanken die me de afgelopen maanden hebben gesteund bij het publiceren van dit boek, maar ook iedereen die nieuwsgierig naar het boek was en het daarna heeft gekocht. Een boek schrijven is niet niets, laat staan ‘m ook weer in eigen beheer uitgeven. Ik kan haast niet geloven hoe ontzettend geweldig de eerste maand is geweest. De liefste reacties en complimenten stroomden binnen, zowel bekenden als vreemden deelden het boek in hun Instagram stories om me te feliciteren en de bestellingen bleven in de eerste twee weken binnen komen. Daar stond ik echt van te kijken. Je hebt het idee dat je boek vooral in je eigen kring blijft, maar zodra het dan buiten je eigen bubbel komt en zoals vuurwerk explodeert… voelt dat geweldig. Het gaf vooral een geweldige kick om door te schrijven!
Deze lessen heb ik geleerd dankzij de publicatie
Voor de publicatie van ‘De Vloed Voorbij’ schreef ik een blog over de 5 dingen die ik dit keer anders wilde doen. Dit waren dingen die ik geleerd had dankzij de publicaties van ‘Jo’ en ‘Slashwerk’ die ik hopelijk beter wilde aanpakken. Zo startte ik dit keer een jaar van tevoren qua marketing, zo ongeveer dan. Ik schreef het boek in oktober 2023, deed mee aan een schrijfwedstrijd in november en hoorde in januari 2024 dat ik niet op de longlist stond. Toen ging het knopje om en ging ik voor selfpublishing, en sindsdien doe ik aan marketing.
Ik denk dat de belangrijkste les die ik heb geleerd dankzij de publicatie van ‘De Vloed Voorbij’ is hoe handig het is om vooraf meer recensie-exemplaren te verspreiden. Dit deed ik dit keer voor het eerst! Zo verscheen er voor de publicatie al diverse positieve recensies, wat ik vervolgens weer kon meenemen in de marketing. Zo heb je vooraf al een soort “social proof” waarmee je mensen kunt overhalen om je boek te lezen. En ik denk ook dat alle lieve recensies ook voor een zachte landing hebben gezorgd, want ik kan je niet vertellen hoe nerveus ik van tevoren was. Dankzij deze lieve recensies voelde ik me een stuk welkomer in fictieboekenland.
De mijlpalen van de eerste maand
Als ik iets niet had durven dromen, dan was het wel de ene mijlpaal na de ander die ik in de eerste maand haalde. Op publicatiedag stond het boek (ongelezen) op #799 in Young Adult, #2014 in Historische romans en #15339 in Korte verhalen. Na 24 uur stond het boek op #2 in Young Adult! HOE BIZAR? Door het aantal bestellingen en leessessies via Kobo Plus (het betaalde abonnement) is het boek heel hoog in de categorielijsten gekomen. Na 72 uur, vier dagen, stond het boek ook hoog Historische romans (#2) en Korte verhalen (#3). Daar ben ik iedereen enorm dankbaar voor.
Maar dat niet alleen: de maandag voor publicatie werd ik spontaan geïnterviewd, kreeg ik mijn eerste vijf sterren recensie voor het boek, kreeg ik een radio-aanvraag via de mail én werd ik benaderd door de Kleio voor een samenwerking. De Kleio is dé vakorganisatie voor geschiedenisdocenten, dus dat was geweldig!
Hoe gaat het met de verkoopcijfers?
Als je mijn blog al langer leest, weet je dat ik heel open ben over mijn verkoopcijfers en omzet. Zo maak ik jaarlijks een omzetblog waarin ik je vertel hoe het ondernemersavontuur van een auteur is, maar ik heb ook al eerder een blogs over de investering van uitgeven in eigen beheer geschreven. In 2025 verschijnt er ook een blog over de kosten van ‘De Vloed Voorbij’, maar voordat we dat doen wil ik je vertellen over de verkoopcijfers.
‘De Vloed Voorbij’ is zowel via mijn eigen webshop als Kobo te koop. Onder Kobo valt ook Kobo Plus, waarbij je naast de losse sales ook de maandelijkse abonnement lezers heb die je boek kunnen lezen. Die cijfers krijg ik pas eind december, dus als je die wil weten, raad ik je aan om mijn Instagram te volgen want daar plaatst ik binnenkort weer een nieuwe verkoop update.
De cijfers hieronder zijn als volgt weergegeven: eigen webshop + Kobo
Zo vaak verkocht ik ‘De Vloed Voorbij:
1 t/m 3 november (publicatie weekend) = 12 + 8 boeken verkocht
4 t/m 10 november (week 1) = 5 + 5 boeken verkocht
11 t/m 17 november (week 2) = 2 + 1 boeken verkocht
18 t/m 24 november (week 3) = 1 + 0 boeken verkocht
25 november t/m 1 december (week 4) = 0 boeken verkocht
Dat is in totaal 34 e-books van ‘De Vloed Voorbij’ verkocht.
Is dit wat ik ervan had verwacht? Nee, totaal niet – in een positieve zin. Dit is mijn allereerste fictieboek na twee non-fictieboeken. Ik had geen flauw idee of ik mensen een beetje nieuwsgierig had gemaakt naar het boek. Zo kreeg ik wel leuke reacties op mijn social media en hadden 25+ mensen het boek op Goodreads en Hebban op hun TBR gezet, maar zie die mensen maar om te zetten tot lezers/kopers. Dat is heel andere koek. Maar dat ik in de eerste tien dagen mijn verkoopdoel van tien boeken zou verdriedubbelen… dat had ik nooit durven dromen.
Vond ik het jammer dat het in de tweede helft van de maand niet spaak liep? Ja, ook wel, maar ik ben ook trots op het succes van de eerste helft. En, dat moet ik niet vergeten, ik kwam er 26 november achter dat de betalingsoptie van Mollie iDeal blijkbaar al een week niet meer werkte. Nadat op 18 november de laatste bestelling was gedaan, is er ergens daarna iets “kapot” gegaan in WooCommerce en lag dus het hele betalingssysteem eruit. Dat werd pas op 29 november gerepareerd. Dus je kan nu weer bestellen!
Waar gaat ‘De Vloed Voorbij’ over?
Als de familie Jongejan ’s nachts wordt opgeschrikt door water dat door de brievenbus gutst, begint hun strijd tegen het tij. Frida en haar broer en zussen moeten zien te overleven op het dak van hun huis, wachtend op hulp, maar wanneer dageraad eindelijk aanbreekt, gebeurt het ondenkbare. Kan Frida de Watersnoodramp overleven?
Een novelle over familie, wilskracht en overleven in ieder opzicht. Verdrinken was nooit een optie…
Hier is mijn boek ‘De Vloed Voorbij’ te koop:
In 2025 kun je nieuwe content over ‘De Vloed Voorbij’ verwachten, zoals: hoeveel kostte het om een e-book in eigen beheer uit te geven, een half jaar na publicatie, de herdenking van de Watersnoodramp in februari en waarschijnlijk ook een nieuwe boektour in februari, juist vanwege de herdenking.