Social media voor schrijvers: zo zet je het in

Social media voor schrijvers: zo zet je het in

Als schrijver is het belangrijk dat je je gezicht laat zien, want het geeft je toekomstige lezers een kijkje in je leven. Social media kan je helpen om een band te bouwen met je lezersgroep, maar ook met je ideale klant als ondernemer. Maar hoe kan je social media het beste inzetten? Ik vertel je over mijn manier en aan het eind tip ik nog een fijne cursus!

Website/blog

Ik blog al sinds 2016, in juli wordt dat vier jaar. In die vier jaar heb ik bijna 200 blogposts geschreven. Zo’n vijftig stuks gingen over mijn schrijfavontuur, al mijn ups en downs, waar ik bleef haken en opgaf maar ook mijn feestelijke momenten wanneer ik Camp NaNoWriMo haalde of een boek had afgemaakt. 

Nu doe ik dat nog steeds. In mijn blogposts van de schrijffabriek (deel een, deel twee en deel drie) hou ik alles bij. Wat ik doe met outlinen, hoe ik mijn personages uitwerk, hoe ik stap voor stap de wereld uitwerk. Het werkt voor mij ook als een stok achter de deur. Om te zorgen dat ik weer een nieuwe eerlijke schrijffabriek kan delen, moet ik wel aan mijn boek gewerkt hebben. 

Instagram (@femkemeijboom)

Dit is mijn favoriete platform om op te delen. Sinds een paar jaar is een deel de schrijversgroep die op Twitter zat ook een stuk actiever geworden op Instagram. Daar kan je gemakkelijk in je stories delen waar je op dat moment mee bezig bent. 

Voor Instagram werk ik met drie pijlers/onderwerpen: schrijven, lifestyle en ondernemen. Berichten over schrijven – het delen van je voorgang, die ups en downs, een geweldige aankondiging dat het boek van een van mijn schrijverscollega’s bij een uitgeverij uitkomt, of de aankondiging dat mijn indie-auteur vriendinnetjes een nieuw boek uitgeven – ik hou ervan.

Het motiveert enorm, maar ook niet altijd: dat is het moment dat je er misschien even doorheen zit, en dat mag. Maar als je er vervolgens je kracht uit haalt, groei jij als schrijver omdat jij je over een motivatie obstakel hebt gezet.  

Dit is zo’n post op Instagram:

Dit bericht bekijken op Instagram

In mijn nieuwe outline zit 15 uur werk ⚡️ ⠀ Sinds januari hou ik goed bij hoeveel uur in welk onderdeel van schrijven gaat zitten, zodat ik jou een realistisch beeld kan laten zien. Schrijven wordt vaak geromantiseerd, en eerlijk, schrijven is geweldig, maar er zit zoveel meer werk in een boek (of zelfs serie) dan je verwacht. ⠀ •⠀ Maar maandag maakte ik mijn outline eindelijk af! In mijn stories liet ik zien dat ik sinds februari daarmee vastloop en in maart gebeurde er zoveel rondom het coronavirus dat plotten toen helemaal blokkeerde. Tot april! In combinatie met Camp NaNoWriMo stelde ik mezelf op de proef om zo de wereld beter te leren kennen, zodat ik de outline verder kon invullen. Nu weet ik precies wat er in boek een gaat gebeuren en kan ik niet wachten om te beginnen met schrijven.⠀ •⠀ Wil je weten hoeveel uur en schrijfsessies er nu in totaal in deze voorbereiding zitten? Check dan de blogposts ‘de schrijffabriek’ waar ik je stap voor stap meeneem. ⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ .⠀ #schrijver #schrijven #schrijversvaninstagram #inspiratie #creatief #creatiefbezigzijn #auteur #boekschrijven #ambiteuzevrouwen #creativelivenl #ondernemen #zakenvrouw #businessbabesnl #girlbossnl #tekstschrijver #zzper #ondernemendevrouwen #creatieveondernemers • #ikblijfthuis #thuiswerken #boekgeraamte #outline #boekplotten #serieplotten #fantasyplotten #boekplot #boekschrijven #auteur #schrijfrealiteit

Een bericht gedeeld door Femke Meijboom (@femkemeijboom) op

Twitter (@femkemeijboom)

Tweet, tweet. Met eerst maar 140 en nu 280 tekens is het leuke aan Twitter dat je quotes van je boek kan delen. In een simpele tweet kan je een ander al feliciteren met zijn woordenaantal van die dag. Het meest fijne is dat er niet per se foto’s voor nodig zijn en de hashtags hebben een enorm bereik. Een tweet is lekker snel en je kan er direct je blogpost delen.

Facebook (@femkemeijboomschrijft)

Een ander handig platform voor schrijvers is Facebook. Ik heb een auteurspagina en mijn persoonlijke pagina, waar ik bijna altijd hetzelfde plaats. Als je Instagram als business-account wil gebruiken, heb je een Facebookpagina nodig. Het fijne is wel dat je de berichten op Instagram direct naar Facebook kan doorplaatsen, zodat je er toch content voor hebt. 

Maar het mooie van Facebook is dat het toch een wat meer besloten platform is. Kijk maar naar Lisette Jonkman, haar platform en de mensen erin vind ik zo fijn om te volgen. Ze geeft sneak-peeks voor haar boeken, deelt prachtige en persoonlijke momenten en gebruikt zo het platform tot zijn volle potentie. 

YouTube (Femke Meijboom)

Een paar jaar geleden schreef ik een blogpost over mijn haat/liefde relatie met YouTube. Ik vond het maken van video’s en wekelijkse schrijfvlogs erg leuk. Maar na een tijdje werd ik geobsedeerd met de cijfers, de likes en de abonnees, waardoor ik het opgaf. Reeds pakte ik het toch wel weer op, maar dan voor de lol en doe ik wat ik wil. Ik laat mijn gezicht zien, en dat is leuk. 

Pinterest (@femkemeijboom)

Echt, als je hulp nodig hebt om je verhaal te visualiseren, maak dan een Pinterestbord aan. Sla aan het pinnen! Elk van mijn boeken, en zelfs onverwerkte ideetjes, hebben borden vol inspiratiefoto’s. Ze helpen met het ontwikkelen van het verhaal en laaien elke keer dat motivatievuurtje onder je bips weer aan. 

TikTok (@femkemeijboom_)

Voorheen heette de app Musical.ly en toen maakte ik er ook al video’s op, maar dit kanaal heb ik alleen voor het plezier. Soms plaats ik een dansje, soms een sketch, het meeste van de tijd scrol ik door de feed (net als Instagram eigenlijk). Het leuke aan TikTok is dat er ook veel bekende mensen op actief zijn, zoals Pip Pellens of de Amerikaanse Carly Incontro (die een tijdje viraal ging door haar ‘Obessed’ dansje!). En zij heeft laatst via Instagram DM op mijn TikTok gereageerd! Ik kwam er achter dat ik me zo gekleed had dat ik net de twee Starbucksdrankjes uit haar video was… dus daar maakte ik een video van, hahaha.

Zoals je kan lezen zet ik een hoop kanalen in voor mijn online presence. Maar mijn belangrijkste socialmediakanalen zijn mijn website en Instagram, daar ben ik het meest actief. Mijn grootste tip is, kies één of twee kanalen waar je het meest actief op bent. Dat is jouw startblok om een naam op te bouwen. 

Maar wil je toch liever een cursus volgen?

Dan is de cursus ‘social media voor schrijvers’ van Chinouk Thijssen een aanrader. Chinouk werd zo vaak gevraagd hoe zij aan haar grote volgersaantal kwam, dat ze er een cursus van gemaakt heeft. In haar videocursus geeft ze in vijf video’s tips om je Instagram zo goed en speels mogelijk in te zetten. Naast de vijf modulevideo’s krijg je ook nog eens een e-boek waar alle informatie nog eens staat. En hé, de cursus is voor zowel beginnende als ervaren schrijvers, of je nou gepubliceerd bent of (nog) niet. 

Hoe zet jij je social media al in?

Liefs,
Femke

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: