Hoe identificeer je een ideale klant?

Hoe identificeer je een ideale klant?

Altijd al willen weten hoe je je droomklant binnenhaalt? Dan is de eerste stap het identificeren van die ideale klant. Toen ik met ondernemen begon, vond ik dit een overbodige stap, maar in maart reserveerde ik toch twee uur om een persona te schetsen. Waarom is het belangrijk dat je weet wie je ideale klant is?

Het identificeren van je ideale klant helpt je als ondernemer om je brand voice te creëren. Het maakt duidelijk voor wie je werkt, voor wie je content schrijft en het helpt vooral met het kennismakingsproces, want wat gaat er om in het hoofd van je ideale klant?

Je ideale klant kunnen meerdere mensen zijn, en niet alleen mensen. Dit kan ook je favoriete merk zijn. In mijn ogen is dat Moleskine of een samenwerking met een boekenwinkel. Maar halverwege maart maakte ik kennis met twee van mijn ideale klanten: Johanna en Rosalie. Ja, ik heb ze zelfs een naam gegeven, want dat maakt ze tastbaar en aanspreekbaar. Johanna is stiekem een kopie van mezelf, ze heeft ook mijn eerste voornaam. Ze is een persoon die een duwtje in haar rug nodig heeft om haar dromen te verwezenlijken. Rosalie is mijn dertienjarige zelf, die schrijven en boeken uitgeven romantiseert en zich schaamt voor het schrijven over haar favoriete band. Beide hebben iets nodig waarbij ik hen wil helpen: de motivatie om door te zetten én de realiteit van het vak te zien. Maar ook om portretfoto’s te maken voor hun branding als schrijvers. 

Weet ik dan alles? Nee, ik leer met plezier zoveel mogelijk bij. Met mijn schrijfproces wil ik hen de weg laten zien, zoals hoeveel uur je bezig bent met het creëren van een wereld, maar ook hoe eng het kan zijn om eindelijk je manuscript op te sturen en hoe je je daar overheen zet. Ik wil je alle ups en downs laten zien van het schrijfavontuur, en dus zeker ook wanneer het tegenzit.

Hoe identificeer je je ideale klant?

Ik kijk vaak op Pinterest om blogposts over ondernemen te lezen. Het wereldwijde web zit vol met interessante bronnen om van te leren. Maar mijn favoriete Nederlandse ondernemers om te volgen zijn Lenneke (Freelennse) en Nikki Pommer. Maar, terug naar je ideale klant. Ik heb mijn persona’s gemaakt aan de hand van een Engelstalige blogpost van Haley Grand. Daar beschrijft ze hoe je ‘head-based’ en ‘heart-based’ vragen kan beantwoorden om je persona’s beter te leren kennen. Voor mij voelde het alsof ik een nieuw personage voor mijn boek bedacht. Het was heel inspirerend om te doen.

Ik kan natuurlijk niet haar vragenlijsten kopiëren, maar ik kan je wel het begin van Johanna en Rosalie laten zien. 

Je kan voor elk onderdeel van je onderneming een ideale klant maken. Dat zou betekenen dat ik een stuk of vijf persona’s kan maken voor al mijn diensten.

Ga je zelf ook aan de slag met je ideale klant? Stuur me dan vooral een berichtje op Instagram, want ik ben heel benieuwd. En denk je, hé, ik zie mezelf eigenlijk wel terug in jouw persona’s en ‘die Femke kan wel wat voor me betekenen’ – neem dan een kijkje om mijn samenwerkingspagina. Ik kijk uit naar je berichtje! 

Liefs,
Femke

Volg:
Deel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: