Dit was alweer OP3

Dit was alweer OP3

Wat is dat toch met schoolperiodes die met naarmate ze verstrijken, rommeliger en onoverzichtelijker worden? Ik spendeerde dagen achter mijn bureau en werd bedolven onder de deadlines. Het werd zelfs zo erg dat ik er een beetje depri van werd. Gelukkig kwam mijn mentorgesprek eraan en kaarte ik dit probleem bij hem aan. Mijn opdracht nu is eigenlijk: hoe plan ik meer plezier in mijn agenda? In een van mijn lessen leer ik te reflecteren, daarom pas ik dat nu ook weer toe op mijn afgelopen lesperiode. 

Beeld

Van de acht, negen, tien lessen ongeveer, ben ik er maar naar twee geweest. Hier schaam ik me niet voor. De leraar was geen fijne man en de opdrachten kon ik gemakkelijk thuis maken. We moesten onder andere een stijlconcept maken voor het magazine en een video maken van een interview. Alles was uiteindelijk best simpel.

Beroepsproduct Magazine

Ik had me zo verheugd op dit project. Blijkt dat het veel meer werk was dan ik in de eerste instantie had gedacht. Ai… gelukkig had ik hiervoor wel een goede planning gemaakt waardoor ik mijn teksten op tijd af had. Maar vlak voor de drukker deadline moest ik nog één interview vullen. HOE IS DAT AFGELOPEN?

Beroepsproduct Campagne (herkansing)

Net toen ik dacht van Jantje Beton af te zijn, kregen we een 3.1 – als enige van onze klas een onvoldoende en dus een her. Na een paar keer met het groepje te zitten, hadden we het grootste gedeelte al af en kon ik met een goed gevoel verder aan het magazine. Toch was het best spannend, want als we nu geen voldoende haalden, moet het volgend jaar opnieuw! 

PV

Persoonlijk vind ik dit vak nog steeds nutteloos, maar moet je horen wat mijn mentor daarop zei: ‘Ik vind het nog steeds gek dat niemand PV leuk vindt, maar dat de helft van de klas een keuzevak heeft gekozen in dezelfde trant als PV’. Hoe dan?! Het pluspunt van dit vak is dat ik op nóg een andere manier proactief kan reageren en ik heb een knallersollicitatiebrief geschreven, en daardoor dus een contract mogen tekenen bij een van mijn favoriete stagebedrijven. O, yes! Ik moet nog even navragen wanneer ik het van de daken mag schreeuwen dat ik bij DAT ENE GAVE bedrijf zit, maar dan hoor je het uiteraard. 

Online Marketing

Ik dacht dat ik van de theorie af was, na vorig semester. Boy, was I wrong. Alleen was het thema nu veel leuker, namelijk magazines en journalistiek. Vergeleken met periode 1 was de theorie nu meer lijstjes in plaats van termen en dat was wel wat lastiger om te leren. Ik oefenende weer met flashcards en A4’tjes vol samenvattingen. Of ik de toets in één keer gehaald heb? Dat weet ik nog niet! 

Online Skills

Ook ben ik niet naar de meeste lessen van dit vak geweest. Alleen de belangrijkste. Het zat niet mee omdat het gelijk om 8:30 begon en dat was me net wat te vroeg. Dan stond de wekker om 6:15, pff. Toch heb ik de webcare livetest met mijn groep gehaald en rondde op tijd mijn portfolio af. 

Journalistiek

Kijk, als je me een beetje kent, weet je dat dit mijn leukste vak is op de opleiding. We moesten meerdere opdrachten maken: een recensie, interview, schrijftechnieken, een schrijfgids, reportage en ook een column. En de leraar vond mijn column zo goed, dat hij ‘m uiteindelijk in de lerarenkamer heeft opgehangen! Hij kwam eerst naar me toe om te vragen of hij ‘m in de les mocht laten zien. Daar gaf hij mij complimenten zoals ‘heel professioneel’ en ‘fijne, eigen schrijfstijl’. Maar vlak daarna kwma mijn mentor langsgelopen en hij lachte: ‘Fem, je hangt met je gezicht in de lerarenkamer’ dus ik dacht eerst, o, o, foute boel, maar het was juist helemaal geen foute boel. Dat was echt een trots momentje! 

Engels

Ik durf je eerlijk gezegd niet te vertellen hoeveel lessen van dit vak ik heb gemist… maar dat is vooral vnawege de sfeer in de les. Het niveau tussen de leerlingen is zo groot qua verschil dat de mensen die geen extra uitleg nodig hebben, ikzelf dus ook, zich gaan irriteren wanneer de lerares niet verder kan vanwege dat niveauverschil. Dat kan gebeuren! Daarom heb ik mezelf van die les weggehouden zodat er meer ruimte is voor de anderen. De meeste opdrachten maakte ik gewoon tijdens het tussenuur op de dinsdag. Zo had ik dat ook weer fijn gevuld. 

Nederlands met gebaren

Dit is echt honderduit het leukste vak van de periode! Omdat ik zelf een boek heb geschreven over een doof meisje, wilde ik mezelf beter in de taal ontwikkelen. Het was wel lastig om me te kwalificeren voor het vak, want de wachtlijst was lang. De uiteindelijke toets was tot honderd tellen in gebaren, het alfabet kennen, een dictee doen van woorden en sommen én een boekje voorlezen. Ik kon nog net op de valreep een boekje scoren; het werd Nijntje in het ziekenhuis. En het leukste is dat ik mijn achternichtje van 9 ook wat woorden heb kunnen leren. Ze wilde zelfs de app downloaden om thuis ook nog te oefenen! 

Als ik terugkijk op mijn weken: op de dagen dat ik niet naar onverplichte lessen ging, zat ik diezelfde uren achter mijn bureau huiswerk bij te werken. Zo kon ik in de weekenden schrijven en in het zonnetje lezen. 

Hoe was jouw afgelopen maand?

Liefs,
Femke

Volg:
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: