Dit was alweer OP2

Dit was alweer OP2

En toen was er alweer een periode voorbij. Alleen kon periode twee voor mij niet snel genoeg voorbijgaan. Ik weet niet hoe het gekomen is, maar het voelde alsof ik super onvoorbereid begonnen was waardoor ik de hele periode het gevoel heb gehad dat ik achterliep. Dat was niet het geval! Maar het voelde wel zo. Ik schreef het in de eerste update van OP 1 zo leuk; nu zit gewoon twee/achtste van mijn opleiding erop – een vierde! Het is tijd om even terug te blikken op alle vakken van deze periode.

Qua vakken is er niet veel veranderd. Behalve dat ik er een keuzevak bij kreeg! Ik moet zeggen dat ik daar het meeste van geleerd heb en het is iets dat ik de rest van mijn leven met me mee kan nemen.

Ik ga het lijstje van mijn deadlines af zodat ik een beetje structuur kan houden in deze blogpost.

Online Skills

Deze periode moesten we als eindopdracht een content kalender maken, mailchimp gebruiken, social mediakanalen inrichten en de samenwerkingsvragen invullen. Die vragen hadden we ook in periode een, maar nu moesten we er verder op in gaan. De content kalender vond ik heel leuk om te doen, vooral omdat ik dat ook voor mijn blog en YouTube-kanaal maak. Via school heb ik nu een fijne manier ontdekt om mijn eigen kalender vorm te geven, namelijk met kleurtjes, waardoor het ook een stuk overzichtelijker is. De kleuren zijn dezelfde kleuren als dat een onderdeel/onderwerp kleur heeft in mijn telefoon. Blog is oranje, YouTube is blauw, algemeen is paars, en de deadlines zijn rood/roze – iets om van te schrikken als je de kleur ziet, haha.

Beeld

Het vak zelf heet Beeldcommunicatie, maar iedereen kapt het af tot Beeld. Deze periode kwamen er LAB-lessen bij: lessen waar Beroepsproduct en Beeld zouden samenvallen, waarin je aan je posters en advertenties ging werken. Ik vond deze lessen verschrikkelijk, en niet vanwege de invulling, maar ze voelden zo nutteloos. Het grootste deel van de klas was alleen maar aan het wachten totdat zij feedback kregen. Ik deed precies hetzelfde, omdat je op die manier geen puf hebt om door te gaan omdat er zoveel rumoer is. Ik heb ook gewoon een keer het lokaal uitgelopen en dacht, F it, en heb mijn werk op de gang gedaan. En dat Beroepsproduct dan ook nog eens laat op de vrijdagmiddag viel, was geen feestje…

Beroepsproduct

Ondanks alle samenwerkingsproblemen die ik bij Beroepsproduct ervaren heb, zaten er wel leuke opdrachten in. Voor BP en Beeld samen moesten we de social mediaposts maken die we dan bij Online Skills zouden gebruiken, en ik vond het superleuk om content te maken voor Instagram – ook al gebruikte mijn casusbedrijf geen Instagram. Uiteindelijk hadden we ook een presentatie. Daar had ik met spanning naar uit gekeken omdat we maar weinig informatie hadden. En op de avond zelf, terwijl we het voor ons casusbedrijf moesten presenteren, was er niemand van het bedrijf komen opdagen. Toch hebben we goed feedback gekregen van de andere bedrijven.

Professionele Vaardigheden

Over dit vak heb ik nog steeds niet veel goeds te vertellen omdat het zo vaag is. We moesten als deadline ons competentieboekje afmaken en als die met een goed beoordeeld werd, en dat is de mijne, mochten we deelnemen aan het assessment. Op het moment van schrijven ben ik nog niet ingeroosterd voor deze toets, maar dat komt in der loop van de week wel. Het ging bij de oefening in elk geval heel goed, maar dat kwam voornamelijk omdat ik met vier andere toffe meiden zat. Voor het officiële assessment van dit vak ben ik ook geslaagd!

Tekst 2/Creatief schrijven

In de eerste periode moesten we samen met iemand van je Beroepsproductgroepje een verhaal schrijven. Deze periode mocht je met iemand anders uit je groep samenwerken en dan ging je brieven schrijven. Een direct mail, een advertentie, een advertorial, een sollicitatiebrief en een persbericht. Devina en ik zaten maar één keer onder de zeven en dat was met onze individuele sollicitatiebrief. Schrijven is sowieso wel een makkie, maar het hielp enorm dat Devina er ook echt voor ging zitten!

Communicatie en Medialandschap

In de vorige update heb je niet kunnen lezen over de deadline van die periode. We kregen voor dit vak een toets van maar 10 vragen, met soms een a en b, en zelden een c en daar moesten we voor zo’n vier opdrachten figuren tekenen uit de PowerPoint. Nou, als ik die plaatjes had geleerd, had ik een voldoende kunnen hebben. Omdat ik een 4.4 haalde, wat uiteindelijk nog een 4.5 is geworden, betekende dat – dat ik deze periode twee toetsen voor dit vak moest maken. De herkansing, én het mediaplan (een soort content kalender maar ook je campagnekosten berekenen). Het was een toets met heel veel cijfers, en het was maar goed dat je er een rekenmachine bij mocht gebruiken. Ik vond hem heel goed gaan, behalve de content kalender. Ik wist namelijk niet meer hoe ik de strategie moest tekenen. Ach, als de rest maar goed is, toch? De herkansing ging ook veel beter. Ik moest een paar keer stoppen omdat ik zoveel pijn in mijn hand en pols kreeg van het schrijven, maar ik ging als een tierelier. We moesten de letters van SMART uitschrijven (en ik wist eerst de R niet meer) en ook de DESTEP. Van die laatste weet ik al wel dat ik de S en de P fout heb, en van een andere opdracht heb ik ook een verkeerde strategie opgeschreven. De vorige keer had ik gedacht, dit is een voldoende en toen natuurlijk niet. Maar ik heb nu een veel beter gevoel! En dat bleek wel zo. Mijn cijfer kwam neer op een 8,1 !!! Ik kan het wel, als ik er iets meer tijd in steek, haha.

Zeven eigenschappen die jou succesvol maken

Of het zweverig is? Misschien een beetje, maar het was een fijne eerste keuzevak. We moesten namelijk een persoonlijke missie schrijven, hoe we later in het leven zouden willen staan. Ik heb uiteindelijk opgeschreven dat ik op een gezondere manier mijn grenzen wil opzoeken aangezien ik een paar keer heb gedacht richting een burn-out te gaan (ik wil namelijk veel te veel tegelijkertijd doen). Ook schreef ik je lichaam bouwt op wat je erin stopt en daarmee wil ik doelen op beter voor mezelf zorgen qua voedsel. Ik wil zelfstandigerworden en dus ook vaker zelf koken wat ik lekker vind. En dan vooral gevarieerder eten. Alles van het keuzevak kan ik meenemen in mijn leven. Zo leerden we ook hoe we pro-actiever konden reageren op bepaalde situaties. Als je in de file staat, wie z’n schuld is dat dan? Niemands. Het kan gebeuren. Ik heb mezelf er nu al een paar keer op gewezen dat ik anders moet reageren. Hoe gaaf is dat? De presentatie voor dit vak ging ook top, beetje geïmproviseerd maar verder wel een voldoende.

Wat de volgende periode gaat brengen, dat weet ik nog niet. Ik weet wel dat we met Beroepsproduct een magazine gaan maken! Daar heb ik ontzettend veel zin in. Mijn keuzevak wordt als het goed is Nederlands met gebaren en daar kijk ik ook echt naar uit. Verder laat ik het allemaal weer over me heen komen. 

Hoe gaat het bij jou op school of op je werk? 

Liefs,
Femke

Volg:
share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: